Urzędnik został zatrzymany w sobotę 12 kwietnia. Aresztowano go tymczasowo na trzy miesiące. Zgodnie z art. 265 k.p.k. okres tymczasowego aresztowania liczy się od dnia zatrzymania i upłynie 11 lipca. Urzędnik jest jednak nieobecny w pracy z powodu tymczasowego aresztowania od poniedziałku ?14 kwietnia. Wygaśnięcie stosunku pracy nastąpi więc, jeżeli 14 lipca urzędnik wciąż będzie przebywać ?w areszcie.
Zgodnie z art. 96 u.s.c. w razie wygaśnięcia stosunku pracy urzędnika służby cywilnej z powodu tymczasowego aresztowania dyrektor generalny urzędu, w którym ten urzędnik wykonywał pracę, jest obowiązany ponownie zatrudnić go, jeżeli postępowanie karne zostało umorzone lub gdy zapadł wyrok uniewinniający, a urzędnik zgłosił swój powrót do pracy w ciągu siedmiu dni od uprawomocnienia się orzeczenia.
Regulacji tej nie stosuje się, jeżeli postępowanie karne umorzono z powodu przedawnienia albo amnestii, a także w razie warunkowego umorzenia postępowania.
Niepodjęcie pracy?po przeniesieniu
W myśl art. 62 ust. 1 u.s.c., jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu, dyrektor generalny może w każdym czasie przenieść urzędnika służby cywilnej na inne stanowisko w tym samym urzędzie w tej samej miejscowości, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe. Artykuł 63 u.s.c. przewiduje, że jeżeli przemawia za tym interes służby cywilnej, szef służby cywilnej może przenieść urzędnika do innego urzędu w tej samej miejscowości. W przypadku szczególnego interesu służby cywilnej szef służby cywilnej może także przenieść urzędnika do innego urzędu w innej miejscowości na okres nie dłuższy niż dwa lata. Takie przeniesienie może nastąpić najwyżej dwa razy w czasie trwania stosunku pracy urzędnika i jest niedopuszczalne bez zgody urzędnika służby cywilnej – kobiety w ciąży lub osoby będącej jedynym opiekunem dziecka do 15 lat. Nie można także dokonać go w przypadku, gdy stoją temu na przeszkodzie szczególnie ważne względy osobiste lub rodzinne urzędnika.
W razie likwidacji urzędu lub jego reorganizacji w sposób uniemożliwiający dalsze zatrudnienie urzędnika szef służby cywilnej przenosi go do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości oraz zobowiązuje dyrektora generalnego tego urzędu do wyznaczenia urzędnikowi stanowiska, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe (art. 66 u.s.c.).
Odmowa podporządkowania się przez urzędnika takim zmianom powoduje wygaśnięcie stosunku pracy. Odmowa nie musi być wyrażona na piśmie. Może wynikać z zachowania urzędnika, który bez usprawiedliwienia nie stawił się w nowym miejscu pracy.
Przesłanki ?z kodeksu pracy
W myśl art. 63
1
par. 1 k.p. stosunek pracy wygasa z dniem śmierci pracownika. Taki skutek spowoduje zarówno śmierć urzędnika, jak i pracownika służby cywilnej. W przypadku pracownika służby cywilnej zastosowanie znajdzie także art. 66 k.p., zgodnie z którym umowa o pracę wygasa z upływem trzech miesięcy nieobecności pracownika w pracy z powodu tymczasowego aresztowania, chyba że pracodawca rozwiązał wcześniej bez wypowiedzenia umowę o pracę z winy pracownika. W odniesieniu do urzędnika służby cywilnej skutki takiej sytuacji określa art. 70 pkt 6 u.s.c. Wygaśnięcia stosunku pracy w służbie cywilnej nie może natomiast spowodować śmierć pracodawcy (art. 63
2
k.p.).
podstawa prawna: art. 4, art. 9, art. 70-71, art. 62, art. 63, art. 66, art. 96, art. 114 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU, nr 227, poz. 1505 ze zm.)
podstawa prawna: art. 63-67 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)
podstawa prawna: art. 9 par. 1, art. 39-41 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (DzU nr 88, poz. 553 ze zm.)
podstawa prawna: art. 112 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. DzU z 2014 r. nr 121),
podstawa prawna: art. 265 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (DzU nr 89, poz. 555 ze zm.)