Staż pracy i odprawy w administracji rządowej

Publikacja: 06.10.2015 02:00

Staż pracy i odprawy w administracji rządowej

Foto: www.sxc.hu

Osoba pracująca w administracji rządowej, ale nie w służbie cywilnej odchodzi na emeryturę. Ma krótki, bo dziewięcioletni, staż pracy (przed podjęciem pracy w urzędzie przez wiele lat prowadziła działalność gospodarczą). Czy mimo to powinniśmy wypłacić jej odprawę emerytalną?

Uprawnienia osób zatrudnionych w administracji rządowej niebędących członkami korpusu sc do odprawy emerytalnej wynikają z art. 28 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Zgodnie z nim odprawa taka przysługuje po dziesięciu latach pracy w urzędach w wysokości dwumiesięcznej pensji, po 15 latach trzymiesięcznej, a po 20 latach w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

Przepis ten milczy na temat ewentualnych uprawnień osób, które nie osiągnęły dziesięcioletniego stażu pracy, co oznacza, że na jego podstawie odprawy takiej urząd wypłacić nie może. Powstaje pytanie, czy taki pracownik powinien być odprawy emerytalnej pozbawiony w ogóle, czy też wypłacona mu być powinna na podstawie art. 92

1

k.p.

Zgodnie z art. 5 k.p., jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Kwestia odprawy emerytalnej, choć jak się wydaje niekompletnie, została jednak w ustawie o pracownikach urzędów państwowych uregulowana. Mimo to, zażywszy na charakter tego świadczenia, powinna być ona jednak, moim zdaniem, pracownikowi sc wypłacona. W odprawie tej, co przypomniał SN w uchwale z 18 marca 2010 r. (II PZP 1/10), występuje bowiem element socjalny polegający na rekompensowaniu pracownikowi utraty zatrudnienia w związku z zaistnieniem sytuacji życiowych objętych ryzykiem rentowym lub emerytalnym.

Wprowadzając w 1996 r. do kodeksu pracy regulacje dotyczącą powszechnej odprawy emerytalnej lub rentowej (art. 92

1

k.p.), ustalono minimalny standard uprawnień płacowych pracownika z tytułu rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Odprawa taka jest zatem – zdaniem SN – świadczeniem powszechnym, ustawowo gwarantowanym, a jej wysokość odpowiada jednomiesięcznemu wynagrodzeniu za pracę pracownika i jest niezależna od posiadanego przez niego stażu. Jest to świadczenie, które każdy pracownik powinien otrzymać raz w życiu, gdy traci swój status pracowniczy w związku z przejściem na rentę lub emeryturę (wyrok SN z 6 maja 2003 r., I PK 223/02). Warto dodać, że ustawa o służbie cywilnej kwestie te reguluje całościowo. Na jej podstawie (art. 94 usc) każdy członek korpusu, nawet ten z niewielkim stażem, jeśli będzie odchodził na emeryturę, odprawę dostanie. Od osiągniętego stażu zależy tylko jej wysokość. Trudno byłoby zatem przyjąć, że inne zatrudnione w tym samym urzędzie osoby mogą być jej pozbawione w ogóle, choćby w minimalnej wysokości.

podstawa prawna: art. 28 ustawy z 16 września 1982 r o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 269 ze zm.)

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów