Staż pracy i odprawy w administracji rządowej

Publikacja: 06.10.2015 02:00

Staż pracy i odprawy w administracji rządowej

Foto: www.sxc.hu

Osoba pracująca w administracji rządowej, ale nie w służbie cywilnej odchodzi na emeryturę. Ma krótki, bo dziewięcioletni, staż pracy (przed podjęciem pracy w urzędzie przez wiele lat prowadziła działalność gospodarczą). Czy mimo to powinniśmy wypłacić jej odprawę emerytalną?

Uprawnienia osób zatrudnionych w administracji rządowej niebędących członkami korpusu sc do odprawy emerytalnej wynikają z art. 28 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Zgodnie z nim odprawa taka przysługuje po dziesięciu latach pracy w urzędach w wysokości dwumiesięcznej pensji, po 15 latach trzymiesięcznej, a po 20 latach w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

Przepis ten milczy na temat ewentualnych uprawnień osób, które nie osiągnęły dziesięcioletniego stażu pracy, co oznacza, że na jego podstawie odprawy takiej urząd wypłacić nie może. Powstaje pytanie, czy taki pracownik powinien być odprawy emerytalnej pozbawiony w ogóle, czy też wypłacona mu być powinna na podstawie art. 92

1

k.p.

Zgodnie z art. 5 k.p., jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Kwestia odprawy emerytalnej, choć jak się wydaje niekompletnie, została jednak w ustawie o pracownikach urzędów państwowych uregulowana. Mimo to, zażywszy na charakter tego świadczenia, powinna być ona jednak, moim zdaniem, pracownikowi sc wypłacona. W odprawie tej, co przypomniał SN w uchwale z 18 marca 2010 r. (II PZP 1/10), występuje bowiem element socjalny polegający na rekompensowaniu pracownikowi utraty zatrudnienia w związku z zaistnieniem sytuacji życiowych objętych ryzykiem rentowym lub emerytalnym.

Wprowadzając w 1996 r. do kodeksu pracy regulacje dotyczącą powszechnej odprawy emerytalnej lub rentowej (art. 92

1

k.p.), ustalono minimalny standard uprawnień płacowych pracownika z tytułu rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Odprawa taka jest zatem – zdaniem SN – świadczeniem powszechnym, ustawowo gwarantowanym, a jej wysokość odpowiada jednomiesięcznemu wynagrodzeniu za pracę pracownika i jest niezależna od posiadanego przez niego stażu. Jest to świadczenie, które każdy pracownik powinien otrzymać raz w życiu, gdy traci swój status pracowniczy w związku z przejściem na rentę lub emeryturę (wyrok SN z 6 maja 2003 r., I PK 223/02). Warto dodać, że ustawa o służbie cywilnej kwestie te reguluje całościowo. Na jej podstawie (art. 94 usc) każdy członek korpusu, nawet ten z niewielkim stażem, jeśli będzie odchodził na emeryturę, odprawę dostanie. Od osiągniętego stażu zależy tylko jej wysokość. Trudno byłoby zatem przyjąć, że inne zatrudnione w tym samym urzędzie osoby mogą być jej pozbawione w ogóle, choćby w minimalnej wysokości.

podstawa prawna: art. 28 ustawy z 16 września 1982 r o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 269 ze zm.)

Prawo dla Ciebie
Kiedy policja może zaglądać do telefonu obywatela? Trzeba skończyć z oględzinami
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat 800 plus w maju 2025. Zmiany w harmonogramie
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Aplikacje i egzaminy
Egzaminy prawnicze 2025 - znamy większość wyników. Zdający nie zawiedli
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne