W urzędach trwa ustalanie uprawnień wszystkich zatrudnionych w służbie cywilnej do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2016 rok. Nie jest to łatwe zwłaszcza, że w ubiegłym roku w administracji rządowej dochodziło do wielu zmian na stanowiskach i to nie zawsze w ramach jednego urzędu. Powodem były indywidualne decyzje kadrowe, a także wejście w życie ustawy z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 34), która zmieniając sposób obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej spowodowała, że wszystkie takie stanowiska musiały zostać obsadzone na nowych zasadach. W rezultacie dochodziło do wielu „przesunięć" członków korpus sc także między instytucjami. Część z nich zmieniła zatem pracodawcę w ciągu roku, co może mieć teraz wpływ na ich prawo do trzynastej pensji.
Ważne przepracowanie odpowiedniego okresu
Zgodnie z art. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego (ust. 1). Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi, co najmniej sześć miesięcy (ust. 2).
Z powyższego wynika, że podstawowym warunkiem, jaki powinna spełnić osoba zatrudniona w sferze budżetowej, aby otrzymać trzynastą pensję jest przepracowanie u danego pracodawcy, co najmniej sześć miesięcy. Z jednym wyjątkiem - przepracowanie tego minimalnego okresu nie jest wymagane w przypadkach wymienionych w art. 2.ust. 3 pkt 1–7 (>patrz ramka).
Zmiana urzędu a więc także pracodawcy
Konieczność zmiany miejsca pracy a więc zatrudnienie członka korpus sc w innym urzędzie wynikać może albo z jego przeniesienia albo z powołania go wyższe stanowisko u innego pracodawcy. Zasady przenoszenia członków korpus sc wynikają z ustawy pragmatycznej tej służby, czyli ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, dalej usc. Do takiego przeniesienia dojść może w ramach jednego urzędu (art.62 usc). Z tym, że tego typu „przesunięcie" z jednego stanowiska na drugie nie oznacza zmiany pracodawcy a więc nie wpływa na uprawnienia urzędnika sc do trzynastej pensji.
Inaczej będzie w przypadku przeniesienia członka korpusu sc z urzędu do urzędu a więc od jednego pracodawcy do drugiego. Jest to możliwe, jeżeli przemawia za tym interes służby cywilnej. Wówczas, zgodnie z art.63 usc szef Służby Cywilnej może przenieść urzędnika sc do innego urzędu w tej samej miejscowości. A jeśli przemawia za tym szczególny interes służby cywilnej, do innego urzędu w innej miejscowości. Podobne uprawnienie, choć z zupełnie innych powodów (likwidacja lub reorganizacja urzędu, w którym urzędnik sc wykonuje pracę) daje szefowi SC także art. 66 usc. Dodatkowo do przeniesienia urzędnika sc oraz pracownika sc do innego urzędu, także w innej miejscowości, dojść może w każdym czasie na jego wniosek lub za jego zgodą (art. 64 usc).