(Nie)obiektywna kontrola

Bezstronność służb podległych ministrowi finansów powinien sprawdzić niezależny podmiot audytorski

Publikacja: 22.04.2011 03:35

(Nie)obiektywna kontrola

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Red

Ministerstwo Finansów konsultuje projekt rozporządzenia w sprawie trybu postępowania podczas kontroli w izbach i urzędach skarbowych. Teraz okazuje się, że zamierza też – o czym poinformowało w odpowiedzi przekazanej „Rz" – wydać zarządzenie w tej sprawie. Załącznikiem do niego ma być wzór oświadczenia, jakie będzie składał kontrolujący, że nie ma przyczyn powodujących jego wyłączenie z  przeprowadzenia danej kontroli.

Problem polega na tym, że przyjęta przez ministerstwo koncepcja kontroli funkcjonowania izb i urzędów skarbowych oraz bezstronności i obiektywizmu zatrudnionych w nich urzędników budzi poważne zastrzeżenia. Przede wszystkim dlatego, że służby podległe ministrowi finansów powinien kontrolować niezależny, najlepiej zewnętrzny, podmiot audytorski. W przeciwnym razie może dojść do konfliktu interesów, gdy kontrolującymi będą koledzy i koleżanki kontrolowanych.

Ministerstwo Finansów wykorzystało wprawdzie w projekcie funkcjonującą w procedurach administracyjnych oraz sądowych instytucję wyłączenia osoby, której wynik postępowania mógłby dotyczyć osobiście lub osób jej najbliższych. Inny jest jednak układ sił w typowym postępowaniu, w którym mamy do czynienia ze stronami mogącymi zgłaszać wniosek o wyłączenie.

W projekcie rozporządzenia nie ma instrumentu wyegzekwowania obiektywnej bezstronności kontrolujących. Takiej możliwości wyłączenia kontrolowanego nie ma ani kontrolowany urząd skarbowy czy izba skarbowa, ani tym bardziej kontrolowany urzędnik. No chyba że do ministra finansów trafi donos o powiązaniach kontrolującego z kontrolowanymi, ale chyba nie o taki kształt procedury tutaj chodzi.

Krytycznie należy także ocenić pomysł regulowania kwestii kontroli oddzielnie w rozporządzeniu i zarządzeniu wydawanym przez ministra finansów. Zwłaszcza  że ten pierwszy akt jest bardzo ogólny. Można powiedzieć, że kontrola wewnętrzna, o której tu mowa, byłaby jedynie z zamierzenia obiektywna, gdyby miała być prowadzona na podstawie przepisów w tym kształcie, w jakim przekazane zostały do uzgodnień międzyresortowych.

—oprac. g.l.

Autor jest adwokatem w kancelarii MDDP Sobońska Olkiewicz i Wspólnicy

Ministerstwo Finansów konsultuje projekt rozporządzenia w sprawie trybu postępowania podczas kontroli w izbach i urzędach skarbowych. Teraz okazuje się, że zamierza też – o czym poinformowało w odpowiedzi przekazanej „Rz" – wydać zarządzenie w tej sprawie. Załącznikiem do niego ma być wzór oświadczenia, jakie będzie składał kontrolujący, że nie ma przyczyn powodujących jego wyłączenie z  przeprowadzenia danej kontroli.

Problem polega na tym, że przyjęta przez ministerstwo koncepcja kontroli funkcjonowania izb i urzędów skarbowych oraz bezstronności i obiektywizmu zatrudnionych w nich urzędników budzi poważne zastrzeżenia. Przede wszystkim dlatego, że służby podległe ministrowi finansów powinien kontrolować niezależny, najlepiej zewnętrzny, podmiot audytorski. W przeciwnym razie może dojść do konfliktu interesów, gdy kontrolującymi będą koledzy i koleżanki kontrolowanych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów