Rada Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych w W. wystąpiła do Ministra Finansów o udzielenie informacji, którego wydziału naczelnikiem była M. S. w okresie od kwietnia 2004 r. do czerwca 2006 r. W odpowiedzi Minister Finansów poinformował, że jest to informacja ad personam i nie jest zaliczana do sfery spraw publicznych, dlatego nie podlega udostępnieniu. W związku z tym rada wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na bezczynność Ministra.
W skardze Rada przedstawiła przebieg postępowania. Wyjaśniła, że wcześniej otrzymywała od Ministra Finansów tego typu informacje. Ponadto stwierdziła, iż stanowisko naczelnika w departamencie organu jest w sposób oczywisty związane z pełnieniem funkcji publicznej. Stanowisko to może być piastowane co do zasady tylko przez członka korpusu służby cywilnej, a stosunek pracy powoduje, że mamy do czynienia z funkcjonariuszem publicznym.
W odpowiedzi na skargę Minister Finansów wniósł o jej oddalenie, powołując się na zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów wskazał, że jego przepisy nie wymieniają stanowiska naczelnika wydziału, w związku z czym osoby zajmujące stanowiska naczelnika wydziału w danej komórce organizacyjnej nie są osobami pełniącymi funkcje publiczne.
Tego stanowiska nie podzielił, jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny (sygn. akt VIII SAB/Wa 17/13), który uznał, iż żądana przez Radę informacja była informacją publiczną.
W uzasadnieniu sąd przypomniał, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit d u.d.i.p. w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p informacją publiczną jest informacja o organach władzy publicznej i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach. Wprawdzie sformułowanie: "funkcjonariusze publiczni" nie jest zdefiniowane w ustawie o dostępie do informacji publicznej, jednakże Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 20 marca 2006 (sygn. K 17/05) wskazał cechy, jakie przesądzają o tym, że określony podmiot sprawuje funkcję publiczną, wskazując w szczególności, że chodzi o takie stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. - Spod zakresu funkcji publicznej wykluczone są zatem takie stanowiska, które mają charakter usługowy lub techniczny – wyjaśnił warszawski WSA.