Kryteria zatrudniania urzędników w gminach, powiatach i województwach

Zatrudnianie urzędników w gminach, powiatach i województwach powinno się odbywać według jasnych kryteriów. Szczególnie gdy odpowiadają oni za finanse samorządów. W praktyce jest jednak różnie.

Publikacja: 17.03.2015 01:00

Kryteria zatrudniania urzędników w gminach, powiatach i województwach

Foto: Teresa Siudem

Głównym księgowym w gminie, powiecie i województwie jest skarbnik. Jego podpis na dokumencie decyduje m.in. o ważności zaciągniętego przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego kredytu, udzieleniu gwarancji czy emisji papierów wartościowych. Chodzi więc zawsze o duże pieniądze w tej lokalnej skali. I dużą odpowiedzialność.

Tymczasem przepisy nie stawiają kandydatowi do pełnienia tej funkcji najwyższych wymogów. Wystarczy „znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego", ukończenie średniej szkoły ekonomicznej oraz sześcioletnia praktyka w księgowości. Konieczna jest natomiast zgoda pomiędzy organem zarządczym (np. wójtem), który proponuje kandydata, a radą powołującą go na to stanowisko.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Praca, Emerytury i renty
Zwolnienie z pracy za krytykę LGBTQ i feministek? Zapadł ważny wyrok
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego