Tak wynika z interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 października 2015 r. (nr IBPB-2-1/4511-296/15/PM). Z wnioskiem o jej wydanie wystąpiła gminna jednostka powołana do wykonywania zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej. Obejmują one m.in., co wynika z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zadania związane z funduszem alimentacyjnym. W myśl tej ustawy osoby uprawnione do otrzymania świadczeń alimentacyjnych otrzymują wypłatę tego świadczenia z funduszu alimentacyjnego na podstawie zaświadczenia organu egzekucyjnego o bezskuteczności egzekucji wobec dłużnika alimentacyjnego.
Dłużnicy, którzy nie zapłacili alimentów, są następnie zobowiązani do zwrotu wypłaconych osobom uprawnionym świadczeń oraz ustawowych odsetek.
Dłużnik może wnioskować o umorzenie tych kwot. Właściwym organem do wydania takiego rozstrzygnięcia jest gmina, która wydaje decyzję administracyjną, uwzględniając sytuację dochodową i rodzinną dłużnika.
W omawianej sprawie chodziło o ewentualny przychód dłużnika alimentacyjnego. Złożył on w gminnym ośrodku pomocy społecznej wniosek o umorzenie zaległości powstałych w związku z wypłaconymi świadczeniami z funduszu alimentacyjnego na małoletnie dzieci. Burmistrz przychylił się do tego wniosku i ze względu na ciężką sytuacje materialną i rodzinną (przede wszystkim bezrobocie, wielodzietność i bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych) umorzył zaległości.
Gmina zapytała, czy umorzone kwoty są dla dłużnika alimentacyjnego przychodem w rozumieniu ustawy o PIT, a jeżeli tak, to czy gmina powinna wystawić mu PIT-8C. Jest to informacja o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.