Tomasz Korczyński, adwokat, współkieruje zespołem PPP i Infrastruktury kancelarii Dentons
Artur Kawik, prawnik w zespole PPP i Infrastruktury kancelarii Dentons
W poprzednim artykule dotyczącym ustawy z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi („ustawa koncesyjna") opisaliśmy część zmian dotyczących proceduralnych aspektów zawierania umów koncesyjnych, m.in. w zakresie szacowania wartości umowy koncesji, reguł kolizyjnych mających zastosowanie do tzw. „umów mieszanych", nowych zasad publikacji ogłoszeń o koncesji czy form komunikacji między zamawiającym i wykonawcami. Niniejszy artykuł poświęcimy pozostałym kwestiom formalnym związanym z prowadzeniem postępowania o zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Proporcjonalność nową zasadą
Ustawa koncesyjna określa podobny jak uchylana przez nią ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi („ustawa koncesyjna z 2009 r.") katalog podstawowych zasad postępowania o zawarcie umowy koncesji, które musi respektować zamawiający. Musi on zatem zapewnić uczciwą konkurencję między wykonawcami i ich równe traktowanie oraz prowadzić postępowanie z zachowaniem zasady przejrzystości. Nowością jest natomiast wprowadzenie do ustawy koncesyjnej zasady proporcjonalności, choć nie można tu mówić o samodzielnej inicjatywie polskiego ustawodawcy – ustawa koncesyjna implementuje w tym względzie uregulowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji („dyrektywa koncesyjna"). Zasadę proporcjonalności należy przy tym rozumieć jako obowiązek zamawiającego podejmowania w toku postępowania takich czynności i działań, które są adekwatne do danej sytuacji czy celu. Dotyczy ona zarówno np. formułowanych wymogów względem wykonawców czy kryteriów oceny ofert, jak również wszelkich czynności podejmowanych względem wykonawców (np. decyzji o wykluczeniu z postępowania).
Opis techniczny lub funkcjonalny
Postępowanie o zawarcie umowy koncesji jest zasadniczo wszczynane publikacją lub przekazaniem do publikacji ogłoszenia o koncesji, a w przypadku koncesji na tzw. usługi społeczne – wstępnego ogłoszenia informacyjnego. W ogłoszeniu o koncesji zamawiający zamieszcza: