Brak zasad prowadzenia konta w systemie elektronicznym, w tym przechowywania dokumentów po zamknięciu procedury nominacyjnej – to jedna z uwag Ministerstwa Finansów do projektu  zmian w ustawie o ustroju sądów powszechnych. Projekt trafił właśnie do kolejnego etapu prac w Rządowym Centrum Legislacyjnym.

Chodzi o uproszczenie  procedury nominacyjnej na wakat sędziowski.  Kolejne uwagi przesłało Rządowe Centrum Legislacji. Proponuje doprecyzować, dla kogo mają być dostępne oceny kwalifikacji kandydatów. Samo zamieszczenie  ich w systemie, zdaniem RCL, nie przesądza, czy mają być dostępne dla niektórych czy wyłącznie dla kandydata, którego dotyczą.

Powód zmian? Rocznie ok. 300 etatów  sędziowskich jest nieobsadzonych. Na jeden zgłasza się 40–50 chętnych. Każdy musi przejść długą i skomplikowaną procedurę, zanim zostanie wyłoniony ten właściwy. Ministerstwo Sprawiedliwości, chcąc przyspieszyć procedurę nominacyjną,  proponuje skrócenie obowiązujących  w niej terminów. Chce np., aby prezes sądu, w którym ma się zwolnić etat  sędziowski, informował o tym wcześniej. Minister sprawiedliwości na przydzielenie stanowiska do danego sądu albo jego zniesienie ma teraz trzy miesiące, po zmianie będzie  to miesiąc. Proponuje się, aby kandydat na sędziego zakładał konto w Internecie na potrzeby tej procedury.

Po zalogowaniu do systemu będzie mógł tworzyć i przesyłać dokumenty oraz odbierać kierowane do niego informacje i dokumenty. Za rozpoczęcie procedury nominacyjnej autorzy proponują przyjąć moment wypełnienia formularza karty zgłoszenia na wakat w systemie i przesłania go drogą elektroniczną.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe