Uchwała Zarządu "Iustitii" w sprawie kontroli zarządczej w sądach

Iustitia zwróciła się m.in. do Ministra Sprawiedliwości o opublikowanie bądź sporządzenie planu działalności sądów za 2012 r., ograniczając jego zakres wyłącznie do nadzoru administracyjnego

Publikacja: 04.07.2012 13:25

Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia" w uchwale podjętej 27 czerwca 2012 r. stwierdził, że sposób wprowadzenia w życie zasad kontroli zarządczej w sądach budzi podejrzenia co do tego, że nie jest adekwatny dla tego rodzaju jednostek oraz stanowi zagrożenie dla niezawisłości sędziów i niezależności sądów.

Art. 9 ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych stanowi, iż nadzór administracyjny nad działalnością sądów, o której mowa w art. 8 pkt 1, sprawuje Minister Sprawiedliwości, na zasadach określonych w dziale I rozdziale 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Tym samym kontrola zarządcza, o której mowa w ww. przepisie ogranicza się do kompetencji wynikających z art. 68 i kolejnych ustawy o finansach publicznych, a zatem w zakresie wymiaru sprawiedliwości może dotyczyć jedynie czynności o charakterze stricte administracyjnym.

Zgodnie z art. 69 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Minister Sprawiedliwości zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w kierowanym przez niego dziale administracji rządowej, w zakresie spraw niezastrzeżonych odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów państwowych i z uwzględnieniem zasady niezawisłości sędziowskiej. W myśl tego artykułu - zdaniem Iustitii - kompetencje Ministra Sprawiedliwości, w zakresie sprawowania kontroli zarządczej nie mogą dotyczyć działalności orzeczniczej, jako zagwarantowanej i przypisanej konstytucyjnie sądom powszechnym jako III władzy. Co więcej, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem doktryny, kontrola zarządcza Ministra Sprawiedliwości w stosunku do sądów dotyczy jedynie ich funkcjonowania jako jednostek organizacyjnych w stosunku do których Minister Sprawiedliwości jest dysponentem wyższego stopnia środków publicznych.

Iustita zwróciła ponadto uwagę na zapis art. 70 ustawy o finansach publicznych, z którego wynika, że minister kierujący działem sporządza, do końca listopada każdego roku, plan działalności na rok następny dla kierowanych przez niego działów administracji rządowej. Plan działalności, sprawozdanie z wykonania planu działalności oraz oświadczenie o stanie kontroli zarządczej podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Jak zauważyło Stowarzyszenie, Minister Sprawiedliwości nie wykonał nałożonego na niego obowiązku, albowiem nie opublikował planu działalności na rok 2012 w związku z czym, wszelkie działania osób kierujących sądami mające na celu realizację tego obowiązku wydają się być pozbawione podstawy normatywnej. - Niezależnie od powyższego wyrywkowa analiza przedstawionych Stowarzyszeniu planów kontroli zarówno za 2012 r., lata 2010-2011 oraz innych zarządzeń nadzorczych prowadzi do wniosku, iż wydają się one wkraczać w działalność orzeczniczą sądów godząc tym samym w zasadę niezawisłości sędziowskiej np. poprzez ustalanie ilości wokand lub spraw na wokandzie albo też kolejności rozpoznawania spraw, czy też odnosząc się do sprawności ich rozpoznawania - stwierdziła Iustitia.

W związku z powyższym Stowarzyszenie Sędziów Polskich zwróciło się do:

- Ministra Sprawiedliwości RP o niezwłoczne opublikowanie planu działalności na rok 2012, a jeżeli takowy nie został sporządzony – o takie jego sporządzenie w przyszłości by ograniczony był wyłącznie do kwestii nadzoru administracyjnego – z poszanowaniem zasady niezawisłości sędziowskiej;

- Krajowej Rady Sądownictwa o zbadanie czy nie doszło do nieprawidłowości opisanych wyżej i czy nie naruszają one lub nie zagrażają naruszeniem zasady niezawisłości sędziowskiej;

- Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie prawidłowości wykonania obowiązku wynikającego z art. 68 i nast. ustawy o finansach publicznych przez Ministra Sprawiedliwości oraz podległych mu administracyjnie funkcjonariuszy.

Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia" w uchwale podjętej 27 czerwca 2012 r. stwierdził, że sposób wprowadzenia w życie zasad kontroli zarządczej w sądach budzi podejrzenia co do tego, że nie jest adekwatny dla tego rodzaju jednostek oraz stanowi zagrożenie dla niezawisłości sędziów i niezależności sądów.

Art. 9 ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych stanowi, iż nadzór administracyjny nad działalnością sądów, o której mowa w art. 8 pkt 1, sprawuje Minister Sprawiedliwości, na zasadach określonych w dziale I rozdziale 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Tym samym kontrola zarządcza, o której mowa w ww. przepisie ogranicza się do kompetencji wynikających z art. 68 i kolejnych ustawy o finansach publicznych, a zatem w zakresie wymiaru sprawiedliwości może dotyczyć jedynie czynności o charakterze stricte administracyjnym.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo