Artysta dwóch nazwisk

Bohaterem wystawy w stołecznej galerii Libra jest Marek Włodarski/Henryk Streng. Wraca zainteresowanie twórcą polskiego surrealizmu.

Aktualizacja: 24.01.2021 21:00 Publikacja: 24.01.2021 18:04

Henryk Streng/Marek Włodarski, „Pożegnanie żołnierza”, 1931–1932

Henryk Streng/Marek Włodarski, „Pożegnanie żołnierza”, 1931–1932

Foto: materiały prasowe

Jest artystą o niezwykłej biografii. Henryk Streng urodził się we Lwowie. W latach 20. podczas pobytu w Paryżu zbliżył się do środowiska surrealistów, utrzymywał zresztą i później kontakty z André Bretonem.

Po powrocie do Lwowa stał się czołowym artystą tamtejszej awangardy, choć nieobcy był mu – także w malarstwie – rewolucyjny realizm. Surrealizmu nie porzucił, traktował jako inspirację, rodzaj poetyckiej metafory.

Brał udział w kampanii wrześniowej, podczas okupacji zmienił nazwisko na Marek Włodarski, walczył w powstaniu warszawskim, był więźniem Stutthofu. Po 1945 r. krążył między malarstwem realistyczno-figuratywnym a abstrakcją. Zmarł w 1960 r.

Od kilku lat na aukcjach wzrasta zainteresowanie dziełami Marka Włodarskiego/Henryka Strenga, zwłaszcza z lat międzywojnia. Wystawa przygotowana przez warszawską galerię Libra Dom Aukcyjny (jedna z niewielu dostępnych obecnie nie w wersji online) przypomina jego dorobek z obu okresów działalności, wydobywając wątki surrealistyczne obecne w sztuce artysty przez całe życie.

Uzupełnieniem pokazu, na którym zebrano 31 prac z Muzeów Narodowych Warszawy i Wrocławia, z kolekcji prywatnych, jest film dokumentalny „Artes. Nadrealiści ze Lwowa". Zrealizował go w 2008 r. Wojciech Grabowski.

Część prac artysty prezentowanych obecnie znajdzie się w lutym na wystawie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. A w kolejnych miesiącach wystawa prac Henryka Strenga będzie eksponowana we Lwowie.

Jest artystą o niezwykłej biografii. Henryk Streng urodził się we Lwowie. W latach 20. podczas pobytu w Paryżu zbliżył się do środowiska surrealistów, utrzymywał zresztą i później kontakty z André Bretonem.

Po powrocie do Lwowa stał się czołowym artystą tamtejszej awangardy, choć nieobcy był mu – także w malarstwie – rewolucyjny realizm. Surrealizmu nie porzucił, traktował jako inspirację, rodzaj poetyckiej metafory.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO