Moda na wielkiej scenie z Google Arts & Culture

Niezwykle sceniczne stroje, stworzone przez wybitnych polskich projektantów mody, prezentuje Teatr Wielki - Opera Narodowa na platformie Google Arts & Culture.

Aktualizacja: 26.03.2021 16:33 Publikacja: 26.03.2021 16:29

Moda na wielkiej scenie z Google Arts & Culture

Foto: materiały prasowe

Wirtualna wystawa „Opera Haute Couture. Wielka moda na wielkiej scenie” pokazuje efekty spotkania projektantów ze światem opery, czyli unikatowe stroje i kostiumy m.in. do takich oper, jak „Oniegin”, „Traviata”, „Don Giovanni” czy „Madame Butterfly”. Niejednokrotnie zaskakują inwencją i nowatorskim podejściem do tego niezbędnego elementu scenografii i oprawy wizualnej wielkich widowisk.

Joanna Klimas, która przygotowała kostiumy do „Oniegina” Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego mówi: „Szybko zrozumiałam, że scena wymusza rozwiązania, jakich nie uwzględnia mój dotychczasowy warsztat. Wszystko, co się na niej znajdzie musi robić wrażenie także z ostatnich rzędów. Mocniejsze kolory, przerysowane kształty albo wręcz pastisz postaci z innej epoki.

Gosia Baczyńska i Tomasz Ossoliński współpracując przy „Traviacie” Verdiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego mieli odpowiedzieć na pomysł przeniesienia jej bohaterów w świat współczesnej metropolii, w której nocne życie nigdy nie cichnie. Projektując stroje przyjęli więc estetykę popartową gości słynnego nowojorskiego klubu Studio 54.

Dla bohaterki „Traviaty” – Violetty pojawiającej się w tej inscenizacji jako gwiazda burleski - Gosia Baczyńska zaprojektowała m.in. nietypowy w operze skąpy strój oraz turkusowy płaszcz z piór. Nie tylko efektowny, ale także dodający wykonawczyni pewności siebie, bo choć niewiele zasłaniał, dawał poczucie „schowania się” za rekwizytem.

Z kolei Arkadius postanowił scharakteryzować postaci w „Don Giovannim” Mozarta także w reżyserii Mariusza Trelińskiego poprzez kolor. Ubrał więc głównego bohatera w amarantowy frak i kapelusz - w odcieniu bliskim fuksji, symbolizującym miłość i namiętność. A suknie wszystkich jego kochanek też naznaczył tym samym kolorem pożądania, choć subtelniej, poprzestając na jakimś detalu w amarantowym kolorze.

Jej dodatkowym atutem są sfilmowane fragmenty oper, ożywiające na scenie idee projektantów.

Na Google Arts & Culture możemy także porównać projekty operowych kostiumów dla La Scali, stworzone przez takie sławy, jak Giorgio Armani, Karl Lagerfeld, czy Gianni Versace. 

Wirtualna wystawa „Opera Haute Couture. Wielka moda na wielkiej scenie” pokazuje efekty spotkania projektantów ze światem opery, czyli unikatowe stroje i kostiumy m.in. do takich oper, jak „Oniegin”, „Traviata”, „Don Giovanni” czy „Madame Butterfly”. Niejednokrotnie zaskakują inwencją i nowatorskim podejściem do tego niezbędnego elementu scenografii i oprawy wizualnej wielkich widowisk.

Joanna Klimas, która przygotowała kostiumy do „Oniegina” Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego mówi: „Szybko zrozumiałam, że scena wymusza rozwiązania, jakich nie uwzględnia mój dotychczasowy warsztat. Wszystko, co się na niej znajdzie musi robić wrażenie także z ostatnich rzędów. Mocniejsze kolory, przerysowane kształty albo wręcz pastisz postaci z innej epoki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?