To uroczyste zakończenie Sezonu Polskiego w Rosji i jednocześnie sukces organizatora wystawy, Instytutu Adama Mickiewicza. Sala Biała i Sala Kolumnady Muzeum Sztuki Zachodniej im. Puszkina są dla mieszkańców Moskwy miejscami nieomal kultowymi – nazywają je paradnymi. Tuż obok, w stałej galerii muzeum, prezentowane są przecież najlepsze dzieła takich mistrzów, jak Picasso, Matisse, van Gogh czy Gaugain.
Wystawę poważnie traktują także rosyjscy muzealnicy. – Sztuka europejska to główny obszar naszych zainteresowań – mówi "Rz" dyrektorka muzeum Irina Antonowa. – A epoka symbolizmu interesuje nas w sposób szczególny. Mamy świadomość, że w tym okresie polska sztuka przeżywała wielki rozkwit. Trzeba też pamiętać, że w Rosji wyrosło całe pokolenie widzów, którzy nie mieli szansy jej oglądać.
Na Sezon Polski w Rosji złożyło się ponad 50 koncertów, wystaw, spektakli. Ale wydarzenia tak prestiżowego dotąd nie było. – Nie było to łatwe przedsięwzięcie – mówi Beata Jankiewicz, koordynatorka Sezonu Polskiego w Rosji. – Wszelkie wątpliwości rozwiały się, kiedy przysłaliśmy stronie rosyjskiej reprodukcje prac. To naprawdę wybitne dzieła.
Wystawa "Symbol i forma. Malarstwo polskie 1880 – 1939" gromadzi ponad 140 dzieł najwybitniejszych polskich artystów. – Dzięki tej wystawie polski symbolizm wchodzi w międzynarodowy obieg – cieszy się kuratorka Dorota Folga-Januszewska. – Symbolizm to rodzaj "genetycznego kodu" naszej kultury, a w Muzeum im. Puszkina prace Weissa możemy konfrontować z płótnami Puvis de Chavannes'a, Witkacego z Kulbinem, a Ślewińskiego z van Goghiem. To bezcenne doświadczenie.
Polski symbolizm zanurzony był w literaturze, szczególnie poezji i w wielkiej tradycji romantycznej. Wystawę otwiera słynny "Stańczyk" Matejki, któremu towarzyszy płótno pod tym samym tytułem pędzla Wyczółkowskiego. Następujące po nich pejzaże, martwe natury, portrety, często także autoportrety, jak w przypadku choćby Jacka Malczewskiego, w symbolicznej konwencji nawiązują do wielkich, gorących wtedy tematów z dziedziny życia politycznego, społecznego, religijnego.