Konrad Pustoła – fotograf i autor prac wideo, analizujący w swojej twórczości wizualne aspekty relacji społecznych i ekonomicznych – prezentuje w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski swój najnowszy film wideo pt. „Biało-czerwoni".
Do stworzenia filmu „Biało-czerwoni" Konrad Pustoła wykorzystał obszerny materiał filmowy nagrany w Warszawie podczas EURO 2012. W trakcie pierwszej połowy meczu Polska – Rosja artysta zarejestrował z perspektywy zbliżonej do lotu ptaka zachowania ludzi oglądających transmisję na telebimie w warszawskiej strefie kibica. Reakcje gęstego tłumu śledzącego poczynania piłkarzy na boisku doskonale oddają przebieg sportowego pojedynku, a także towarzyszące mu emocje. Szczególnym bohaterem filmu stało się światło słoneczne padające na tłum kibiców w sportowych koszulkach – zachodzące słońce sprawiło, że dominująca kolorystyka kadrów zmienia się stopniowo z białej na czerwoną, nadając pracy symboliczną wymowę. Film trwa niemal tyle samo, co jedna połowa piłkarskiego meczu.
Jak podkreśla Ewa Gorządek, kuratorka wystawy, „Konrad Pustoła jest artystą, który analizuje w swoich projektach wizualne aspekty relacji społecznych i ekonomicznych. Jego prace mają charakter socjologiczny, a autor przyjmuje w nich perspektywę krytyczną, nie pozbawiając ich jednocześnie wysokich walorów estetycznych". Nie bez znaczenia dla twórczości Pustoły jest jego ekonomiczne wykształcenie, które skierowało uwagę artysty na problemy i zjawiska społeczne, wyostrzając krytyczne spojrzenie, a także uaktywniając szczególny rodzaj wrażliwości. W kontekście filmu „Biało-czerwoni" warto przypomnieć jeden z najbardziej znanych projektów artysty – „Widoki władzy". W tym trwającym od dwóch lat projekcie typu work in progress Pustoła przedstawia serię fotografii pokazujących widoki z okien gabinetów najbardziej wpływowych ludzi z różnych miast, umożliwiając widzom przyjęcie na chwilę punktu widzenia, osób posiadających realną władzę.
Konrad Pustoła
(ur. 1976) – ukonczył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim (2003) oraz artystyczne w londyńskim Royal College of Art (2008). Laureat konkursu Polskiej Fotografii Prasowej za cykl „Sanna" (2001). Uczestnik wielu wystaw m. in. „Nowi Dokumentali?ci" (2005) w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, „Bloomberg New Contemporaries" (2008) w Londynie; „Storia, memoria, identitia" (2009) w Modenie, „PhotoEspania" (2010) w Madrycie. W 2010 roku wydał album „Dark Rooms" nagrodzony w ogólnopolskim konkursie katalogów i albumów o sztuce „Reminiscencje". Członek zespołu „Krytyki Politycznej".