Realność wirtualności

Lookout Gallery zaprasza na wystawę fotografii Karola Komorowskiego i film Alana Warburton'a - "Wirtualność zniknęła".

Aktualizacja: 22.08.2014 17:16 Publikacja: 05.08.2014 14:08

Karol Komorowski, Wired, 2014

Karol Komorowski, Wired, 2014

Foto: materiały prasowe

W nowych fotografiach Komorowskiego oraz pokazywanym obok nich filmie "Spherical Harmonics" Warburton'a, artyści pracujący w technice CGI (Computer Generated Imagery) redefiniują dotychczasowy status obrazu i odnotowują znaczący wpływ nowych technologii na zmianę percepcji rzeczywistości.

- Wątpienie w obraz jest już przestarzałą formułą artystyczną. Zaakceptowaliśmy rzeczywistość uporządkowaną według dwuwymiarowych przedstawień. Do tej wirtualności nie da się uciec, ale i też nie można uciec od niej – pozostalibyśmy w przestrzeni jakiejś czystej abstrakcji. Na znaczeniu straciła nawet różnica między halogenkami srebra, pikselami i CGI. Obrazy są dziś naszym Realnym, a wirtualność zniknęła. Jak więc należy zdefiniować ten realizm? Jak zmienia się nasze doświadczenie rzeczywistości w świecie, gdzie przestrzeń fizyczna została zaanektowana przez oprogramowanie komputerowe? Jak nowe interfejsy zmieniają nasz porządek symboliczny, język, tryby patrzenia? Jakie możliwości daje nam nowe zaufanie wobec obrazów? - mówi Karol Komorowski.

Londyński artysta, Alan Warburton, w swoim filmie "Spherical harmonics", podobnie jak w innych pracach, dekonstruuje rzeczywistość CGI pokazując jej relacje do bardziej tradycyjnie pojmowanej fotografii. Film powstał na zamówienie londyńskiej The Photographers' Gallery, gdzie był prezentowany w tym roku.

"Spherical Harmonics" pokazuje dziwną moc obrazu wykreowanego przy użyciu techniki CGI, w którym artysta proponuje nam wizję hermetycznie zamkniętej fantazji, pełnej cyfrowo wykreowanych wspomnień, imitacji zjawisk fizyki i kontrolowanych przypadków. Miejsce, w którym rzeczywistość zawodzi, bo jest zbyt doskonała i gdzie spektakularne konstrukcje komputerowo generowanych obrazów zastąpione są bardziej introwertycznymi i złożonymi fantazjami cyfrowego artysty jako boga, zagubionego w przerażającej dolinie.

Alan Warburton. Alan Warburton (ur. 1980, Szkocja)



Jeden z najważniejszych brytyjskich artystów z nurtu CGI. Zajmuje się zarówno sztuką jak i efektami wizualnymi w reklamie. Jego prace często dekonstruują komputerowo generowane obrazy i procesy postprodukcji, odzwierciedlając wykorzystanie i wpływ tych technologii na kulturę wizualną.



Karol Komorowski (ur. 1994, Polska)



Fotograf i filmowiec. Debiutował w Lookout Gallery w 2012 r. cyklami fotograficznymi „W ciemnościach" i „Koleżanki". Obecnie mieszka i pracuje w Londynie. Posługując się dziś głównie techniką CGI, w swoich pracach skupia się na wpływie technologii cyfrowej na codzienność oraz stara się zdefiniować zmiany w percepcji wizualnej zachodzące w wyniku tego procesu.

Lookout Gallery

Karol Komorowski i Alan Warburton

Wirtualność zniknęła

Wystawa: 21.08 – 20.09.2014

W nowych fotografiach Komorowskiego oraz pokazywanym obok nich filmie "Spherical Harmonics" Warburton'a, artyści pracujący w technice CGI (Computer Generated Imagery) redefiniują dotychczasowy status obrazu i odnotowują znaczący wpływ nowych technologii na zmianę percepcji rzeczywistości.

- Wątpienie w obraz jest już przestarzałą formułą artystyczną. Zaakceptowaliśmy rzeczywistość uporządkowaną według dwuwymiarowych przedstawień. Do tej wirtualności nie da się uciec, ale i też nie można uciec od niej – pozostalibyśmy w przestrzeni jakiejś czystej abstrakcji. Na znaczeniu straciła nawet różnica między halogenkami srebra, pikselami i CGI. Obrazy są dziś naszym Realnym, a wirtualność zniknęła. Jak więc należy zdefiniować ten realizm? Jak zmienia się nasze doświadczenie rzeczywistości w świecie, gdzie przestrzeń fizyczna została zaanektowana przez oprogramowanie komputerowe? Jak nowe interfejsy zmieniają nasz porządek symboliczny, język, tryby patrzenia? Jakie możliwości daje nam nowe zaufanie wobec obrazów? - mówi Karol Komorowski.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl