To pierwsza ekspozycja poświęcona mecenatowi Michała Stefana Radziejowskiego – dostojnika kościelnego, wpływowego polityka, krewnego i współpracownika Jana III Sobieskiego. Kontrowersje wokół osoby prymasa, człowieka o wielkich ambicjach, spychały dotąd w cień jego ogromny dorobek jako fundatora. A chodzi o dzieło imponujące.
Radziejowski był hojnym mecenasem. Nie tylko dlatego, że pozwalała mu na to pozycja. Prymas doskonale znał się na sztuce i miał świetny gust, dlatego dzieła zamawiał u najwybitniejszych artystów swoich czasów – polskich i zagranicznych.
Skala jego przedsięwzięć dobrze widoczna jest na przykładzie budowli: fundacja prymasa Radziejowskiego umożliwiła wzniesienie m.in. kościoła pw. św. Krzyża w Warszawie, ozdobionej pięknymi freskami Palloniego kaplicy św. Karola Boromeusza w dawnym seminarium w Łowiczu, pałaców w Radziejowicach czy Nieborowie. Pomysłodawcą, autorem scenariusza i komisarzem wystawy jest Jerzy Żmudziński.
[srodtytul]Portrety epoki [/srodtytul]
W Oranżerii pałacu wilanowskiego zgromadzono prawie dwie setki obiektów, które łączy osoba fundatora i epoka. Zabytki pochodzą z kościołów i muzeów, również zagranicznych, niektóre zostały wydobyte specjalnie na tę okazję ze skarbców katedralnych, m.in. z Łowicza i Wawelu. Są obrazy, rzeźby, grafika, dokumenty, rzemiosło i tkanina artystyczna. Prawdziwe święto baroku.