Niezgrabność wielkiego dzieła

Nieznane lub nieeksponowane dotąd aspekty twórczości Aliny Szapocznikow odkrywa najnowsze Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Publikacja: 13.05.2009 10:38

Syn Aliny Szapocznikow Piotr Stanisławski aktywnie włączył się w organizację wystawy artystki. Udost

Syn Aliny Szapocznikow Piotr Stanisławski aktywnie włączył się w organizację wystawy artystki. Udostępnił wiele dzieł ze swojej kolekcji

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Red

Przy Pańskiej 3 trwają ostatnie prace przed otwarciem ekspozycji. Biorąc pod uwagę wartość materialną i artystyczną zebranych dzieł – jednej z najważniejszych w tym sezonie. W postrzeganiu autorki „Zielnika” zmieniło się w ostatnich latach wiele. Przez ten czas z artystki uznanej w Polsce stała się ikoną światowej sztuki. Świadczą o tym choćby ceny, jakie osiągają obecnie prace zmarłej w 1973 r. rzeźbiarki. I fakt, że coraz częściej trafiają z Polski do międzynarodowych kolekcji.

– Ta wystawa nie ma na celu dyskusji z dotychczasowymi interpretacjami twórczości artystki – mówi kuratorka Agata Jakubowska. – Na pewno uzupełnia ją jednak o nowe wątki.

Pomysł na „Niezgrabne przedmioty” (tak Szapocznikow zwykła określać swoje prace) to zestawienie jej dzieł z rzeźbami innych ważnych artystek lat 60. i 70. W ten sposób owe „przedmioty” znalazły się w zaskakującym kontekście i porządku.

– Alina Szapocznikow, Pauline Boty czy Eva Hesse świadomie kształtowały swój wizerunek kobiet borykających się z problemami świata sztuki, zdominowanego przez mężczyzn – mówi Jakubowska.

Nowatorskie podejście do zagadnienia formy, inspiracje kulturą masową czy prekursorskie działania na polu designu – te wątki krzyżują się w muzeum na każdym kroku. By się w tym wszystkim nie pogubić, każdy zwiedzający otrzyma specjalną mapę. Umożliwia ona nawigację pomiędzy skomplikowanymi znaczeniowo i formalnie popartowym „Goldfingerem”, po raz pierwszy prezentowanymi w Polsce „Wielkimi Brzuchami” czy wstrząsającą „Pamiątką z weselnego stołu szczęśliwej kobiety”, z powodzeniem zastępując podpisy pod pracami.

Interesujące jest także wykorzystanie materiałów dokumentalnych. Dzięki filmowemu wywiadowi przeprowadzonemu z artystką przez Hannę Włodarczyk poznajemy jej głos i mimikę. Korespondencja ujawnia kulisy monumentalnej, niezrealizowanej nigdy rzeźby Rolce Royce’a, a zdjęcia pokazują konceptualne lodowisko, które

artystka chciała stworzyć na szczycie Wezuwiusza. Takiej Szapocznikow wcześniej nie znaliśmy.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl