Historia malowana pędzlem

Uroda Portretu. Polska od Kobera do Witkacego - wystawa prezentująca dzieła tworzone od końca XVI wieku po dwudziestolecie międzywojenne od 5 grudnia na Zamku Królewskim w Warszawie

Aktualizacja: 29.11.2009 22:32 Publikacja: 29.11.2009 21:48

Eliza Krasinska

Eliza Krasinska

Foto: materiały prasowe

"Obraz ten nieobecnych czyni obecnymi, zaś przedstawionym w nim osobom pozwala wieść jak gdyby dłuższy żywot" - tak o portrecie pisał Leon Battista Alberti w XV stuleciu, gdy ten typ malarstwa odradzał się w sztuce europejskiej.

Portret miał służyć zachowaniu w pamięci potomnych wyglądu malowanej osoby, artysta utrwalał jej rysy twarzy i cechy charakteru. Dzięki strojowi i atrybutom, obraz wskazywał i określał status przedstawionej osoby i jej miejsce w strukturze społecznej. W dziedzictwie artystycznym dawnej Polski odgrywał szczególnie ważną rolę - był dokumentem epoki.

Wystawa Uroda portretu prezentuje historię portretu w Polsce od końca XVI wieku po dwudziestolecie międzywojenne. Znalazło się na niej niemal 70 obrazów najlepszych artystów, których nazwiska i dokonania wyznaczają rytm przemian w historii malarstwa polskiego, a w znacznej mierze także europejskiego.

Ściany Zamku Królewskiego w Warszawie ozdobią dzieła Marcina Kobera, Bartłomieja Strobla, Daniela Schulza, Marcelego Bacciarelliego, Antoniego Rodakowskiego, Józefa Pankiewicza, Olgi Boznańskiej, Jacka Malczewskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza, ale też Hyacinthe’a Rigauda, Elizabeth Vigeé-Lebrun, Pompeo Battoniego, François Gérarda, czy Ary Scheffera.

Obrazów użyczyło blisko trzydzieści muzeów i innych instytucji z Polski i zagranicy. Część z nich prezentowana jest po raz pierwszy publicznie. Są również dzieła pochodzące ze zbiorów prywatnych.

[b]Wystawa[/b]

Uroda Portretu

Polska Od Kobera do Witkacego

5 grudnia 2009 – 28 lutego 2010

Zamek Królewski w Warszawie

Galeria Wystaw Czasowych II piętra

[link=http://www.zamek-krolewski.pl]www.zamek-krolewski.pl[/link]

"Obraz ten nieobecnych czyni obecnymi, zaś przedstawionym w nim osobom pozwala wieść jak gdyby dłuższy żywot" - tak o portrecie pisał Leon Battista Alberti w XV stuleciu, gdy ten typ malarstwa odradzał się w sztuce europejskiej.

Portret miał służyć zachowaniu w pamięci potomnych wyglądu malowanej osoby, artysta utrwalał jej rysy twarzy i cechy charakteru. Dzięki strojowi i atrybutom, obraz wskazywał i określał status przedstawionej osoby i jej miejsce w strukturze społecznej. W dziedzictwie artystycznym dawnej Polski odgrywał szczególnie ważną rolę - był dokumentem epoki.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl