Wystawa „Edward Dwurnik – Paryż '67"

Od 13 marca w Salonie Wystawowym Marchand w Warszawie można będzie oglądać paryskie rysunki Edwarda Dwurnika.

Aktualizacja: 12.03.2014 15:43 Publikacja: 12.03.2014 15:39

„Edward Dwurnik – Paryż '67"

„Edward Dwurnik – Paryż '67"

Foto: DESA Unicum

Zaprezentowanych zostanie 35 prac, które nie były dotychczas nigdzie pokazywane - szkice, rysunki tuszem i szkice kolorowane temperą powstały w 1967 roku w czasie studenckiego pobytu artysty w Paryżu.

Prezentowany w czasie wystawy cykl obejmuje rysunki przedstawiające najbardziej charakterystyczne miejsca i budynki stolicy Francji: widok na Wieżę Eiffla, Katedrę Notre Dame z wijącą się Sekwaną, wzgórze Montmartre z bazyliką Sacre Coeur, Park Luksemburski, Plac Bastylii czy słynny Dworzec Saint-Lazare. Oprócz rozpoznawalnej architektury Dwurnik starał się uchwycić także paryską atmosferę – wśród rysunków znajdziemy sceny z codziennego życia miasta: gwarne uliczki, ludzi przy kawiarnianych stolikach i w restauracyjnych wnętrzach.

Cykl paryskich rysunków powstał na początku artystycznej drogi Dwurnika, ale można dostrzec w nim to, co później stało się tak bardzo rozpoznawalne i charakterystyczne dla twórczości artysty. Dwurnik w niesamowity sposób potrafi uchwycić strukturę miasta ze wszystkimi najważniejszymi elementami w jednej kompozycji, tak aby tworzyła ona zwarty, syntetyczny obraz danego miejsca.

„...Starał się ująć miasto w taki sposób, aby z jednej strony uchwycić jego istotę, z drugiej - i to wydaje się ważniejsze - osiągnąć obraz pozwalający na "przeżycie" miasta, na wrażenie obecności w mieście. Próbował różnych metod: szerokiego kąta, dekomponowania wyglądów realnych, przeinaczenia proporcji, zmiennych punktów widzenia i zawieszenia. W końcu pojawiło się "spojrzenie" zadawalające; namalowane miasto pozwalało po sobie chodzić, pozwalało doświadczać swoich komplikacji, ujawniało swoją strukturę i nastroje. Było to spojrzenie wielkoluda, zawieszonego nad miastem i patrzącego pod kątem 45° do przebiegu ulic...". (Maria Anna Potocka, Grudzień 2004)

Wystawę „Edward Dwurnik – Paryż '67" można odwiedzać od 13 marca do 3 kwietnia w Salonie Wystawowym MARCHAND w Warszawie przy pl. Konstytucji 2 w godzinach: pon-pt 11-19, sb 11-16.

Edward Dwurnik (ur. 1943 r., Radzymin) – wybitny polski malarz i grafik, jedna z najbardziej rozpoznawalnych osobowości polskiej sztuki współczesnej.

W latach 1963-70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 r. Rok później odbyła się jego debiutancka wystawa w Galerii Współczesnej w Warszawie. Przełomowym momentem w początkowym etapie twórczości Dwurnika, było zetknięcie się w 1965 r. z pracami Nikifora, który był dla artysty najważniejszym mistrzem. Inspiracje twórczością krynickiego artysty naiwnego widać szczególnie w cyklu prac Dwurnika przedstawiających widoki miast z lotu ptaka, zatytułowanych „Podróże autostopem" – jest to cykl najliczniejszy i zarazem najbardziej rozpoznawalny. W latach 70. Artysta zapoczątkował cykle: „Robotnicy" i „Sportowcy", które kontynuował do lat dziewięćdziesiątych, zyskując dzięki nim miano malarza PRL-owskiej codzienności. W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się bardziej ekspresyjne i dramatyczne, odnosiło się do zmian jakie zaczęły zachodzić w Polsce: Sierpnia '80, czy proroczej wizji wprowadzenia stanu wojennego. W latach 90. artysta tworzył kontynuację „Podróży Autostopem", czyli „Błękitne miasta" przedstawiając m.in.: Londyn, Paryż, Stuttgart czy Barcelonę. Pracował także nad nowymi cyklami: „Diagonalne", „Błękitne", „Wyliczanka". Po 2000 roku zaczął zajmować się także sztuką abstrakcyjną, tworząc cykl „Dwudziesty piąty" oraz namalował serię kobiecych aktów. Rok 2010 zaowocował niecodzienną interpretacją „Bitwy pod Grunwaldem". Do tej pory artysta stworzył niemal 5 tysięcy obrazów oraz 10 tysięcy rysunków. Edward Dwurnik jest twórcą wielokrotnie nagradzanym, w swoim dorobku ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych, a jego obrazy znajdują się w kolekcjach na całym świecie.

Zaprezentowanych zostanie 35 prac, które nie były dotychczas nigdzie pokazywane - szkice, rysunki tuszem i szkice kolorowane temperą powstały w 1967 roku w czasie studenckiego pobytu artysty w Paryżu.

Prezentowany w czasie wystawy cykl obejmuje rysunki przedstawiające najbardziej charakterystyczne miejsca i budynki stolicy Francji: widok na Wieżę Eiffla, Katedrę Notre Dame z wijącą się Sekwaną, wzgórze Montmartre z bazyliką Sacre Coeur, Park Luksemburski, Plac Bastylii czy słynny Dworzec Saint-Lazare. Oprócz rozpoznawalnej architektury Dwurnik starał się uchwycić także paryską atmosferę – wśród rysunków znajdziemy sceny z codziennego życia miasta: gwarne uliczki, ludzi przy kawiarnianych stolikach i w restauracyjnych wnętrzach.

Pozostało 82% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl