Zaprezentowanych zostanie 35 prac, które nie były dotychczas nigdzie pokazywane - szkice, rysunki tuszem i szkice kolorowane temperą powstały w 1967 roku w czasie studenckiego pobytu artysty w Paryżu.
Prezentowany w czasie wystawy cykl obejmuje rysunki przedstawiające najbardziej charakterystyczne miejsca i budynki stolicy Francji: widok na Wieżę Eiffla, Katedrę Notre Dame z wijącą się Sekwaną, wzgórze Montmartre z bazyliką Sacre Coeur, Park Luksemburski, Plac Bastylii czy słynny Dworzec Saint-Lazare. Oprócz rozpoznawalnej architektury Dwurnik starał się uchwycić także paryską atmosferę – wśród rysunków znajdziemy sceny z codziennego życia miasta: gwarne uliczki, ludzi przy kawiarnianych stolikach i w restauracyjnych wnętrzach.
Cykl paryskich rysunków powstał na początku artystycznej drogi Dwurnika, ale można dostrzec w nim to, co później stało się tak bardzo rozpoznawalne i charakterystyczne dla twórczości artysty. Dwurnik w niesamowity sposób potrafi uchwycić strukturę miasta ze wszystkimi najważniejszymi elementami w jednej kompozycji, tak aby tworzyła ona zwarty, syntetyczny obraz danego miejsca.
„...Starał się ująć miasto w taki sposób, aby z jednej strony uchwycić jego istotę, z drugiej - i to wydaje się ważniejsze - osiągnąć obraz pozwalający na "przeżycie" miasta, na wrażenie obecności w mieście. Próbował różnych metod: szerokiego kąta, dekomponowania wyglądów realnych, przeinaczenia proporcji, zmiennych punktów widzenia i zawieszenia. W końcu pojawiło się "spojrzenie" zadawalające; namalowane miasto pozwalało po sobie chodzić, pozwalało doświadczać swoich komplikacji, ujawniało swoją strukturę i nastroje. Było to spojrzenie wielkoluda, zawieszonego nad miastem i patrzącego pod kątem 45° do przebiegu ulic...". (Maria Anna Potocka, Grudzień 2004)
Wystawę „Edward Dwurnik – Paryż '67" można odwiedzać od 13 marca do 3 kwietnia w Salonie Wystawowym MARCHAND w Warszawie przy pl. Konstytucji 2 w godzinach: pon-pt 11-19, sb 11-16.