Przypomina zarazem światu, że Kantor uczestniczył w Międzynarodowym Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1967 roku i został wówczas jednym z jego laureatów. Jednocześnie ekspozycja jest pierwszą w Ameryce Południowej retrospektywą, wszechstronnie prezentującą dorobek artysty.
Wystawa „Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji" udostępnia ponad 130 obiektów: rysunków, obrazów, asamblaży, oryginały i repliki rekwizytów scenicznych oraz bogatą dokumentacja fotograficzną i filmową happeningów, akcji i słynnych spektakli Teatru Cricot 2.
Pochodzą one ze zbiorów Cricoteki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeów Narodowych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu, Muzeów Okręgowych w Koszalinie i Tarnowie oraz kolekcji prywatnych.
Kuratorzy - Ricardi Muni Fernandes i Jarosław Suchan (dyrektor MS) – za metaforę twórczości Kantora uznali Maszynę Aneantyzacyjną, scenograficzny obiekt ze spektaklu „Wariat i zakonnica" (1963), który umieścili w prologu wystawy.
„Paradoksalnie, Kantor pozostawał najwierniejszy sobie dokładnie w tym momencie, w którym zdawał się sobie zaprzeczać. Jego twórczość była bowiem MASZYNĄ, której sposób działania określała nieustająca autotransformacja." – tłumaczy Jarosław Suchan.