Rok Awangardy w Pałacu Prezydenckim

Dzisiejsze otwarcie Sali Formistów w Pałacu Prezydenckim inauguruje Rok Awangardy.

Aktualizacja: 02.11.2016 20:34 Publikacja: 02.11.2016 17:40

Andrzej Pronaszko, „Ucieczka Marii do Egiptu”, 1921, olej, płótno

Andrzej Pronaszko, „Ucieczka Marii do Egiptu”, 1921, olej, płótno

Foto: Muzeum Sztuki w Łodzi

To nie tyle wystawa, co przestrzeń dla sztuki polskiej, wydzielona w Pałacu Prezydenckim. Lokalizacja znamienna: sala prowadząca do kaplicy. Tu zaprezentowano wybór prac naszej pierwszej awangardowej formacji: formistów.

Debiutowali w Krakowie w 1917 roku pod nazwą Ekspresjoniści Polscy (po dwóch latach przemianowali się na formistów), wyznaczając kierunek późniejszym poszukiwaniom z czasów międzywojnia. Ci najważniejsi: Tytus Czyżewski, bracia Zbigniew i Andrzej Pronaszkowie, Konrad Winkler, Jan Hrynkowski (a także nieobecni w prezentacji Stanisław Ignacy Witkiewicz, Tymon Niesiołowski i August Zamoyski), dowodzili, że można łączyć nowoczesność z tradycją; światowość z patriotyzmem. Inspirację znaleźli w sztuce ludowej. W tym, co było rdzennie tutejsze, czyste, nieskażone komercją.

W ekspozycji „prezydenckiej" (przygotowanej przez prof. Andrzeja Szczerskiego, wicedyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie) skoncentrowano się na tematyce religijnej z racji wspomnianego powyżej sąsiedztwa. Jednocześnie prezentacja jest forpocztą przyszłorocznych wydarzeń, podczas których przypomniane będą zasługi pierwszej polskiej awangardy.

Sto lat temu Polski nie było na mapie Europy, jednak już wtedy przeczuwano, że nasz kraj w konsekwencji I wojny światowej odzyska niepodległość. A przynajmniej takie nadzieje żywili twórcy różnych dyscyplin. Co znamienne, najbardziej skrajni awangardyści, intelektualiści upierali się, że polska sztuka współczesna powinna mieć zabarwienie nie tyle kosmopolityczne, co narodowe. Oczywiście nie wolno pozostawać w tyle za Europą, ale ślepe naśladownictwo Paryża nie ma sensu.

Jak wyglądało to w praktyce? Popatrzmy na słynną „Madonnę" (1922) wszechstronnie utalentowanego Czyżewskiego. Połączenie ludowego świątka z malarstwem Cézanne'a. Plus emocjonalna metafora, bo Matka Boska tuli Jezusa aż... trzema ramionami. Z kolei Andrzej Pronaszko (młodszy z braci) operuje konturem i formą kojarzącymi się z góralskim malarstwem na szkle. Starszy Pronaszko, Zbigniew, w 1918 roku stworzył monumentalną i symboliczną rzeźbę „Pieta". Religijny kanon potraktował w kubistyczny, zarazem „świątkarski" sposób. Kolejny formista, Jan Hrynkowski, zainspirował się drzeworytem w najbardziej surowym, niby-nieudolnym wydaniu. Właśnie owa celowa toporność grafiki „Ucieczka do Egiptu" (1917) stanowi o nowatorskiej formie pracy.

Pamiętajmy, były to czasy negowania poprawnej, mieszczańskiej sztuki. Nasi twórcy, czerpiąc z rodzimego folkloru, nie schlebiali popularnym gustom. A podejmując wątki religijne, uświadamiali, że polska tradycja chrześcijaństwem stoi.

Wystawa czynna do grudnia 2017.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl