Reklama

Młodzi Polacy chcą się uczyć od najlepszych menedżerów

Prawie 400 studentów z kraju i z zagranicy ubiegało się o udział w tegorocznej edycji programu EmpowerPL 100, w którym ponad setka polskich liderów będzie mentorami ambitnej młodzieży.

Publikacja: 17.02.2019 21:00

Młodzi Polacy chcą się uczyć od najlepszych menedżerów

Foto: shutterstock

Feedback (czyli informacja zwrotna) dotycząca decyzji związanych z przyszłą karierą oraz pomoc w utrzymaniu koncentracji na planach zawodowych to dwie największe wartości, jakie młodzi Polacy widzą we współpracy z mentorem – wynika z badania, które jesienią ubiegłego roku objęło prawie 150 polskich studentów uczących się na krajowych i zagranicznych (głównie brytyjskich) uczelniach. Badanie było częścią EmpowerPL 100 – unikalnego programu mentoringu, który organizuje firma doradztwa strategicznego Boston Consulting Group. Do udziału w programie ogłoszonym w roku stulecia niepodległości Polski BCG zaprosiła setkę polskich liderów ze świata biznesu, polityki i mediów. To oni mieli być przez kilka miesięcy mentorami setki najlepszych polskich studentów z kraju i z zagranicy.

Jak podkreślał podczas londyńskiej inauguracji programu Franciszek Hutten- Czapski, szef BCG w Polsce, mimo że czołowi menedżerowie oraz szefowie dużych instytucji i firm są co dzień bardzo zajęci, to chętnie zostają mentorami. Tę chęć potwierdziły wyniki rekrutacji do EmpowerPL 100, gdy mistrzami studentów będą menedżerowie praktycznie z każdej branży – od finansów przez przemysł i handel po sektor publiczny i media.

– Mamy aż 106 mentorów, więc udało nam się przekroczyć zakładany poziom– podkreśla Nina Hałabuz, dyrektor marketingu i komunikacji w BCG. Jak dodaje, mentorzy traktują swój udział w programie bardzo poważnie. Potwierdza to m.in. fakt, że cztery osoby, które wstępnie zgłosiły swój akces do EmpowerPL 100, ostatecznie wycofały się z tegorocznej edycji programu ze względu na ograniczenia czasowe i obawę, że z powodu dużej ilości obowiązków nie będą w stanie zapewnić swoim mentee takiego doświadczenia, jakie by chcieli.

Wyniki rekrutacji wśród studentów wskazują, że korzyści z mentoringu – czyli współczesnej wersji dawnej współpracy mistrza i ucznia – doceniają bardziej Polacy studiujący za granicą. Stanowili oni prawie dwie trzecie wśród studentów chętnych do udziału w EmpowerPL 100. Najczęściej byli to studenci z uczelni brytyjskich, choć aplikacje przyszły też z Holandii, Niemiec, Francji, a nawet z USA. Biorąc pod uwagę profil studiów, najliczniejszą grupę (ponad jedną trzecią) kandydatów stanowili studenci zainteresowani sektorem finansowym i Private Equity. Ponad jedna czwarta aplikacji napłynęła od młodych ludzi widzących swą przyszłość w nowych technologiach i data science. Nie brakowało też zgłoszeń od przyszłych prawników, medyków oraz osób planujących karierę w mediach.

Reklama
Reklama

Jak zwraca uwagę Nina Hałabuz, większość kandydatów stanowili mężczyźni (być może po części dlatego, że również wśród mentorów dominują panowie). Od studentek pochodziła tylko jedna trzecia aplikacji do programu, w którym o przyjęciu decydowały zarówno osiągnięcia akademickie, aktywność zawodowa, jak również zaangażowanie w aktywność społeczną.

Nina Hałabuz zwraca uwagę na wykazane w badaniu różnice w perspektywie studentek i studentów – dla kobiet dużo ważniejsza niż dla mężczyzn była możliwość poznania firmy mentora oraz aspekt networkingowy programu, czyli możliwość poznania osób z jego środowiska. Z kolei studenci zwracali większą uwagę na możliwość uczenia się na błędach mentora, dowiedzenia się, czego on żałuje. Widać też różnice postrzegania sukcesu: studentki wyżej cenią związaną z nim stabilność finansową, a studenci – prestiż i szacunek.

Przewidziany na około sześć miesięcy EmpowerPL 100 formalnie ma ruszyć w marcu, ale większość mentorów jest już w kontakcie ze swoimi mentees. – Trwa planowanie terminów spotkań, a niektóre z nich już się odbyły – dodaje Nina Hałabuz.

Rynek pracy
Ludzie, innowacje i odpowiedzialność społeczna
Rynek pracy
W 2026 r. firmy będą musiały walczyć o specjalistów AI i cybersecurity
Rynek pracy
Co dziewiąty pracujący w Polsce ma tylko umowę zlecenie – dane GUS
Rynek pracy
Coraz mniej wakatów na zamrożonym rynku pracy
Rynek pracy
Gwiazdkowe nadzieje polskich pracowników
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama