Bez smartfona w pracy? Nigdy!

Rośnie sprzeciw polskiej „Generacji Y” wobec zakazu używania urządzeń przenośnych w miejscu pracy.

Publikacja: 24.10.2013 13:28

Bez smartfona w pracy? Nigdy!

Foto: Bloomberg

Co drugi przebadany w Polsce respondent w wieku 21-32 lat byłby gotów złamać firmowe zasady ograniczające możliwość używania w miejscu pracy prywatnych urządzeń mobilnych. To o 150 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Fortinet, dostawca  rozwiązań bezpieczeństwa sieciowego opublikował wyniki globalnego badania odczuć młodych pracowników w zakresie trendu BYOD (ang. Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Urządzenie) oraz wykorzystywania najnowszych technologii w miejscu pracy. Wskazują one na coraz powszechniejszą gotowość pracowników tzw. „Generacji Y" do naruszania firmowych zasad dotyczących korzystania w miejscu pracy z własnych urządzeń, usług przechowywania danych w chmurze oraz najnowszych technologii, takich jak inteligentne zegarki, Google Glass czy samochody ze stałym łączem internetowym.

Z raportu wynika, że o 42 proc. wzrosła liczba osób gotowych złamać korporacyjne zasady korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy w porównaniu do zeszłorocznego raportu Fortinet. W Polsce zmiana ta wyniosła 150 proc.. Tegoroczne badanie pokazuje również, jak bardzo urządzenia należące do osób z „Generacji Y" są narażone na ataki cyberprzestępców. W Polsce aż 2/3 komputerów oraz niemal tyle samo laptopów respondentów padło ofiarą hakerów. Raport z badania opisuje także poziom świadomości zagrożeń wśród osób z pokolenia wyżu demograficznego lat 80. i 90. XX wieku i ich powszechną skłonność do przechowywania firmowych zasobów w chmurze.

Duża skłonność do łamania zasad

Pomimo iż badani w Polsce w miarę pozytywnie oceniają politykę swoich pracodawców w zakresie korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy (36 proc. z nich stwierdziło, że polityka ich pracodawcy zapewnia im swobodę), dokładnie połowa z nich (50 proc.) jest gotowa złamać zasady, które zabraniałyby im korzystać z urządzeń osobistych w miejscu pracy lub do celów związanych z pracą. Ta niepokojąca gotowość do ignorowania zasad mających chronić zarówno pracodawców, jak i samych pracowników dotyczy również innych obszarów. Na przykład 1/4 respondentów z Polski korzystających z usług przechowywania danych w chmurze (np. DropBox) do celów służbowych stwierdziła, że złamałaby zasady zakazujące im tego. Jeśli chodzi o najnowsze technologie, takie jak Google Glass czy inteligentne zegarki, niemal połowa respondentów (44 proc.) wyraziła gotowość złamania firmowych zasad ograniczających korzystanie z takich technologii w miejscu pracy. Wyniki osiągnięte w Polsce są porównywalne do średniej światowej, chociaż nie we wszystkich kategoriach. Wynika z nich, iż w naszym kraju korzystanie z serwisów typu cloud nie jest aż tak popularne i uzależniające jak w innych państwach. Na świecie swoją chęć do łamania polityki firmy w zakresie serwisów cloud deklaruje bowiem o 11 proc. więcej badanych niż w Polsce.

Dane w chmurze

Średnio 89 proc. respondentów na świecie stwierdziło, że korzysta z co najmniej jednej usługi przechowywania danych w chmurze, z których najpopularniejszą jest DropBox (38 proc.). 70 proc. osób korzystających z takich usług przyznało, że korzysta z nich również do celów służbowych. 12 proc. osób tej grupy przechowuje w chmurze firmowe hasła, 16 proc. informacje finansowe, 22 proc. poufne dokumenty, takie jak kontrakty czy biznesplany, a aż 33 proc. - dane klientów! W tej kwestii Polacy są na szczęście bardziej sceptyczni. Aż 34 proc. z nich w ogóle nie korzysta z prywatnych kont cloud w celach służbowych. O wiele mniej z nich trzyma w chmurze najbardziej poufne dane.

Na świecie prawie jedna trzecia (32 proc.) osób korzystających z usług przechowywania danych w chmurze stwierdziła, że ma pełne zaufanie do dostawcy takiej usługi, a zaledwie 6 proc. nie darzy swojego dostawcy zaufaniem. Polacy jedynie w 27 proc. ufają chmurze, zaś 12 proc. nie wierzy dostawcom tego typu usług.

Rosnące zagrożenia

64 proc. respondentów z Polski wskazało na atak na prywatny komputer PC lub laptop, z czego połowa skutkowała obniżeniem wydajności i/lub utratą prywatnych i/lub firmowych danych. Znacznie rzadziej atakowane były smartfony (11 proc.), przy czym nieco częściej skutkowały one utratą danych i/lub wydajności niż w przypadku ataków na komputery PC/laptopy, mimo że wśród badanej grupy było więcej posiadaczy smartfonów niż laptopów i komputerów PC. Niewiele większy odsetek ataków zanotowano w przypadku tabletów (15 proc.). Jednym z niepokojących wyników badania jest to, że 16 proc. przedstawicieli „Generacji Y" w Polsce stwierdziło, że nie poinformowałoby swojego pracodawcy, gdyby ich urządzenie osobiste użyte do celów służbowych padło ofiarą ataku.

Zdaniem Mariusza Rzepki, dyrektora Fortinet  na Polskę, Białoruś i Ukrainę, tegoroczne badanie pokazuje, jakie wyzwania stoją przed firmami i instytucjami chcącymi egzekwować zasady korzystania z własnych urządzeń do celów służbowych, usług przechowywania danych w chmurze oraz, co nieuniknione, inteligentnych urządzeń mających połączenie z Internetem.

- Zwraca również uwagę na fakt, że dla dyrektorów działów informatycznych śledzenie tego, gdzie są przechowywane dane firmowe i w jaki sposób jest uzyskiwany dostęp do nich stanowi poważny problem - mówi Rzepka.

Co drugi przebadany w Polsce respondent w wieku 21-32 lat byłby gotów złamać firmowe zasady ograniczające możliwość używania w miejscu pracy prywatnych urządzeń mobilnych. To o 150 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Fortinet, dostawca  rozwiązań bezpieczeństwa sieciowego opublikował wyniki globalnego badania odczuć młodych pracowników w zakresie trendu BYOD (ang. Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Urządzenie) oraz wykorzystywania najnowszych technologii w miejscu pracy. Wskazują one na coraz powszechniejszą gotowość pracowników tzw. „Generacji Y" do naruszania firmowych zasad dotyczących korzystania w miejscu pracy z własnych urządzeń, usług przechowywania danych w chmurze oraz najnowszych technologii, takich jak inteligentne zegarki, Google Glass czy samochody ze stałym łączem internetowym.

Pozostało 86% artykułu
Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie