Co drugi przebadany w Polsce respondent w wieku 21-32 lat byłby gotów złamać firmowe zasady ograniczające możliwość używania w miejscu pracy prywatnych urządzeń mobilnych. To o 150 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Fortinet, dostawca rozwiązań bezpieczeństwa sieciowego opublikował wyniki globalnego badania odczuć młodych pracowników w zakresie trendu BYOD (ang. Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Urządzenie) oraz wykorzystywania najnowszych technologii w miejscu pracy. Wskazują one na coraz powszechniejszą gotowość pracowników tzw. „Generacji Y" do naruszania firmowych zasad dotyczących korzystania w miejscu pracy z własnych urządzeń, usług przechowywania danych w chmurze oraz najnowszych technologii, takich jak inteligentne zegarki, Google Glass czy samochody ze stałym łączem internetowym.
Z raportu wynika, że o 42 proc. wzrosła liczba osób gotowych złamać korporacyjne zasady korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy w porównaniu do zeszłorocznego raportu Fortinet. W Polsce zmiana ta wyniosła 150 proc.. Tegoroczne badanie pokazuje również, jak bardzo urządzenia należące do osób z „Generacji Y" są narażone na ataki cyberprzestępców. W Polsce aż 2/3 komputerów oraz niemal tyle samo laptopów respondentów padło ofiarą hakerów. Raport z badania opisuje także poziom świadomości zagrożeń wśród osób z pokolenia wyżu demograficznego lat 80. i 90. XX wieku i ich powszechną skłonność do przechowywania firmowych zasobów w chmurze.
Duża skłonność do łamania zasad
Pomimo iż badani w Polsce w miarę pozytywnie oceniają politykę swoich pracodawców w zakresie korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy (36 proc. z nich stwierdziło, że polityka ich pracodawcy zapewnia im swobodę), dokładnie połowa z nich (50 proc.) jest gotowa złamać zasady, które zabraniałyby im korzystać z urządzeń osobistych w miejscu pracy lub do celów związanych z pracą. Ta niepokojąca gotowość do ignorowania zasad mających chronić zarówno pracodawców, jak i samych pracowników dotyczy również innych obszarów. Na przykład 1/4 respondentów z Polski korzystających z usług przechowywania danych w chmurze (np. DropBox) do celów służbowych stwierdziła, że złamałaby zasady zakazujące im tego. Jeśli chodzi o najnowsze technologie, takie jak Google Glass czy inteligentne zegarki, niemal połowa respondentów (44 proc.) wyraziła gotowość złamania firmowych zasad ograniczających korzystanie z takich technologii w miejscu pracy. Wyniki osiągnięte w Polsce są porównywalne do średniej światowej, chociaż nie we wszystkich kategoriach. Wynika z nich, iż w naszym kraju korzystanie z serwisów typu cloud nie jest aż tak popularne i uzależniające jak w innych państwach. Na świecie swoją chęć do łamania polityki firmy w zakresie serwisów cloud deklaruje bowiem o 11 proc. więcej badanych niż w Polsce.
Dane w chmurze
Średnio 89 proc. respondentów na świecie stwierdziło, że korzysta z co najmniej jednej usługi przechowywania danych w chmurze, z których najpopularniejszą jest DropBox (38 proc.). 70 proc. osób korzystających z takich usług przyznało, że korzysta z nich również do celów służbowych. 12 proc. osób tej grupy przechowuje w chmurze firmowe hasła, 16 proc. informacje finansowe, 22 proc. poufne dokumenty, takie jak kontrakty czy biznesplany, a aż 33 proc. - dane klientów! W tej kwestii Polacy są na szczęście bardziej sceptyczni. Aż 34 proc. z nich w ogóle nie korzysta z prywatnych kont cloud w celach służbowych. O wiele mniej z nich trzyma w chmurze najbardziej poufne dane.
Na świecie prawie jedna trzecia (32 proc.) osób korzystających z usług przechowywania danych w chmurze stwierdziła, że ma pełne zaufanie do dostawcy takiej usługi, a zaledwie 6 proc. nie darzy swojego dostawcy zaufaniem. Polacy jedynie w 27 proc. ufają chmurze, zaś 12 proc. nie wierzy dostawcom tego typu usług.