Reklama

Bez smartfona w pracy? Nigdy!

Rośnie sprzeciw polskiej „Generacji Y” wobec zakazu używania urządzeń przenośnych w miejscu pracy.

Publikacja: 24.10.2013 13:28

Bez smartfona w pracy? Nigdy!

Foto: Bloomberg

Co drugi przebadany w Polsce respondent w wieku 21-32 lat byłby gotów złamać firmowe zasady ograniczające możliwość używania w miejscu pracy prywatnych urządzeń mobilnych. To o 150 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Fortinet, dostawca  rozwiązań bezpieczeństwa sieciowego opublikował wyniki globalnego badania odczuć młodych pracowników w zakresie trendu BYOD (ang. Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Urządzenie) oraz wykorzystywania najnowszych technologii w miejscu pracy. Wskazują one na coraz powszechniejszą gotowość pracowników tzw. „Generacji Y" do naruszania firmowych zasad dotyczących korzystania w miejscu pracy z własnych urządzeń, usług przechowywania danych w chmurze oraz najnowszych technologii, takich jak inteligentne zegarki, Google Glass czy samochody ze stałym łączem internetowym.

Z raportu wynika, że o 42 proc. wzrosła liczba osób gotowych złamać korporacyjne zasady korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy w porównaniu do zeszłorocznego raportu Fortinet. W Polsce zmiana ta wyniosła 150 proc.. Tegoroczne badanie pokazuje również, jak bardzo urządzenia należące do osób z „Generacji Y" są narażone na ataki cyberprzestępców. W Polsce aż 2/3 komputerów oraz niemal tyle samo laptopów respondentów padło ofiarą hakerów. Raport z badania opisuje także poziom świadomości zagrożeń wśród osób z pokolenia wyżu demograficznego lat 80. i 90. XX wieku i ich powszechną skłonność do przechowywania firmowych zasobów w chmurze.

Duża skłonność do łamania zasad

Pomimo iż badani w Polsce w miarę pozytywnie oceniają politykę swoich pracodawców w zakresie korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy (36 proc. z nich stwierdziło, że polityka ich pracodawcy zapewnia im swobodę), dokładnie połowa z nich (50 proc.) jest gotowa złamać zasady, które zabraniałyby im korzystać z urządzeń osobistych w miejscu pracy lub do celów związanych z pracą. Ta niepokojąca gotowość do ignorowania zasad mających chronić zarówno pracodawców, jak i samych pracowników dotyczy również innych obszarów. Na przykład 1/4 respondentów z Polski korzystających z usług przechowywania danych w chmurze (np. DropBox) do celów służbowych stwierdziła, że złamałaby zasady zakazujące im tego. Jeśli chodzi o najnowsze technologie, takie jak Google Glass czy inteligentne zegarki, niemal połowa respondentów (44 proc.) wyraziła gotowość złamania firmowych zasad ograniczających korzystanie z takich technologii w miejscu pracy. Wyniki osiągnięte w Polsce są porównywalne do średniej światowej, chociaż nie we wszystkich kategoriach. Wynika z nich, iż w naszym kraju korzystanie z serwisów typu cloud nie jest aż tak popularne i uzależniające jak w innych państwach. Na świecie swoją chęć do łamania polityki firmy w zakresie serwisów cloud deklaruje bowiem o 11 proc. więcej badanych niż w Polsce.

Dane w chmurze

Średnio 89 proc. respondentów na świecie stwierdziło, że korzysta z co najmniej jednej usługi przechowywania danych w chmurze, z których najpopularniejszą jest DropBox (38 proc.). 70 proc. osób korzystających z takich usług przyznało, że korzysta z nich również do celów służbowych. 12 proc. osób tej grupy przechowuje w chmurze firmowe hasła, 16 proc. informacje finansowe, 22 proc. poufne dokumenty, takie jak kontrakty czy biznesplany, a aż 33 proc. - dane klientów! W tej kwestii Polacy są na szczęście bardziej sceptyczni. Aż 34 proc. z nich w ogóle nie korzysta z prywatnych kont cloud w celach służbowych. O wiele mniej z nich trzyma w chmurze najbardziej poufne dane.

Na świecie prawie jedna trzecia (32 proc.) osób korzystających z usług przechowywania danych w chmurze stwierdziła, że ma pełne zaufanie do dostawcy takiej usługi, a zaledwie 6 proc. nie darzy swojego dostawcy zaufaniem. Polacy jedynie w 27 proc. ufają chmurze, zaś 12 proc. nie wierzy dostawcom tego typu usług.

Reklama
Reklama

Rosnące zagrożenia

64 proc. respondentów z Polski wskazało na atak na prywatny komputer PC lub laptop, z czego połowa skutkowała obniżeniem wydajności i/lub utratą prywatnych i/lub firmowych danych. Znacznie rzadziej atakowane były smartfony (11 proc.), przy czym nieco częściej skutkowały one utratą danych i/lub wydajności niż w przypadku ataków na komputery PC/laptopy, mimo że wśród badanej grupy było więcej posiadaczy smartfonów niż laptopów i komputerów PC. Niewiele większy odsetek ataków zanotowano w przypadku tabletów (15 proc.). Jednym z niepokojących wyników badania jest to, że 16 proc. przedstawicieli „Generacji Y" w Polsce stwierdziło, że nie poinformowałoby swojego pracodawcy, gdyby ich urządzenie osobiste użyte do celów służbowych padło ofiarą ataku.

Zdaniem Mariusza Rzepki, dyrektora Fortinet  na Polskę, Białoruś i Ukrainę, tegoroczne badanie pokazuje, jakie wyzwania stoją przed firmami i instytucjami chcącymi egzekwować zasady korzystania z własnych urządzeń do celów służbowych, usług przechowywania danych w chmurze oraz, co nieuniknione, inteligentnych urządzeń mających połączenie z Internetem.

- Zwraca również uwagę na fakt, że dla dyrektorów działów informatycznych śledzenie tego, gdzie są przechowywane dane firmowe i w jaki sposób jest uzyskiwany dostęp do nich stanowi poważny problem - mówi Rzepka.

Co drugi przebadany w Polsce respondent w wieku 21-32 lat byłby gotów złamać firmowe zasady ograniczające możliwość używania w miejscu pracy prywatnych urządzeń mobilnych. To o 150 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Fortinet, dostawca  rozwiązań bezpieczeństwa sieciowego opublikował wyniki globalnego badania odczuć młodych pracowników w zakresie trendu BYOD (ang. Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Urządzenie) oraz wykorzystywania najnowszych technologii w miejscu pracy. Wskazują one na coraz powszechniejszą gotowość pracowników tzw. „Generacji Y" do naruszania firmowych zasad dotyczących korzystania w miejscu pracy z własnych urządzeń, usług przechowywania danych w chmurze oraz najnowszych technologii, takich jak inteligentne zegarki, Google Glass czy samochody ze stałym łączem internetowym.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Co dwudziesty pracownik w Polsce to Ukrainiec, co trzynasty – cudzoziemiec
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Reklama
Reklama