Według najnowszych danych, już 30,6 tys. osób pracuje w centrach nowoczesnych usług biznesowych działających na terenie tego miasta. To o przeszło 5 tys. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Jak wynika z informacji Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), stolica Małopolski z 85 centrami usługowymi jest liderem branży w Polsce. W tym roku miasto zostało również ogłoszone w rankingu 2014 Tholons Top 100 Outsourcing Destinations najatrakcyjniejszą europejską lokalizacją dla tego typu projektów.
W całym kraju branża zatrudnia już 128 tys. specjalistów. W ciągu ostatnich 2,5 roku urosła o blisko połowę. Od początku 2013 roku w całym kraju przybyło 66 nowych centrów usług zlokalizowanych w największych polskich aglomeracjach. 60 proc. z nich utworzyli nowi inwestorzy.
- 24 proc. pracowników sektora w Polsce zatrudnionych jest przez zagraniczne centra działające w Krakowskie. Jego centra przynoszą więc jedna czwartą miejsc pracy w polskiej branży usług dla biznesu – twierdzi wiceprezes ABSL, dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini.
Przez ostatni rok to w Krakowie otworzyło się 14 nowych centrów z zagranicznym kapitałem, m.in. GE Healthcare, Lundbeck, RWE czy Samsung. To najlepszy wynik w skali całego kraju. Zwiększenie zatrudnienia zapowiadają też firmy już działające w mieście. Przykładowo Capgemini poszukuje około 100 osób ze znajomością języka niemieckiego na stanowiska związane z finansami, księgowością, outsourcingiem procesów HR, oraz wsparciem IT.
- Jednym z kluczowych atutów Krakowa jest szeroki dostęp do ekspertów z doświadczeniem m.in. w sektorze usług biznesowych - mówi dyrektor generalny UBS Kraków, Michał Stępień. Wraz ze zwiększającym się zatrudnieniem zmienia się również charakter ofert pracy. Coraz częściej centra usług poszukują wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Większość centrów oferuje bowiem swoim klientom wielofunkcyjne wsparcie, w tym operacje oparte na wiedzy. W mieście zainwestowali już tacy potentaci branży, jak Brown Brothers Harriman, Capgemini, Cisco, Euroclear, HSBC, IBM, Luxoft, Rolls-Royce, Shell i State Street. - Aby efektywnie realizować tego rodzaju zadania, centra muszą zatrudniać najlepszych pracowników z najwyższymi kwalifikacjami – tłumaczy prezes Shell Polska i dyrektor generalny Shell Business Service Centre Kraków, Piotr Dziwok.