Sieci handlowe zabiegają o absolwentów uczelni

Nie chodzi tu o pracę na kasie. Sieci handlowe chcą stać się atrakcyjnym pracodawcą dla absolwenta i specjalisty.

Publikacja: 16.07.2014 04:00

Wielu Polaków utożsamia handel z pracą sprzedawcy czy kasjera w markecie

Wielu Polaków utożsamia handel z pracą sprzedawcy czy kasjera w markecie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Przez lata praca w handlu detalicznym, a zwłaszcza ogólnospożywczym, była kojarzona z niskimi kwalifikacjami i równie niskim wynagrodzeniem. O karierach, w tym także tych międzynarodowych, niewiele było słychać, choć Polacy z praktyką w Tesco, Carrefourze czy Auchan awansowali na wysokie stanowiska w firmach w Rosji i na Ukrainie, gdzie pomagali tworzyć nowoczesny handel.

Od kilku lat sytuacja się jednak zmieniła między innymi dlatego, że wraz z ekspansją sieci handlowe potrzebują coraz więcej pracowników; nie tylko szeregowych, ale również specjalistów i menedżerów. Oznaką tych potrzeb jest nowa akcja rekrutacyjna Jeronimo Martins Polska (JMP), właściciela sieci Biedronka, który w ciągu kilkunastu miesięcy zamierza zatrudnić tysiąc absolwentów na kierownicze stanowiska w sieci. I zapowiada, że przez cztery lata stworzy takich stanowisk ponad 3 tysiące.

Handel na czele

Na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl od lat najwięcej ofert pracy zamieszczają firmy z branży handel i sprzedaż (w II kwartale było to niemal co czwarte z ponad 97 tys. ogłoszeń). Nic dziwnego, skoro Biedronka, która ma ok. 40 tys. pracowników, w tym roku doda 5 tys. kolejnych. Konkurencyjny Lidl zatrudniający 13 tys. osób  chce w tym roku przyjąć ok. 2 tys. nowych, w tym absolwentów.

7 procent polskich studentów chciałoby podjąć pierwszą pracę w branży handlowej (badanie Universum)

– Mamy bardzo dużo ofert pracy w handlu, gdzie po okresie spowolnienia widać   przyspieszenie ekspansji. Coraz więcej sieci rozwija też teraz sprzedaż w internecie – mówi Daria Dąbrowska z firmy rekrutacyjnej Antal International. Według niej, rekrutując specjalistów i menedżerów, sieci zwykle szukają ludzi z praktyką w handlu detalicznym, choć  zatrudniają też pracowników firm FMCG (zwłaszcza do działów zakupów), a na stanowiska w centrali trafiają bankowcy i inżynierowie. Jednak wielu kandydatów do pracy w sieciach handlowych to osoby, które tam rozpoczęły karierę. Sprzyja temu dobrze rozwinięty w dużych firmach system wewnętrznych awansów.

Awans kasjera

– Zgodnie z polityką firmy ponad 90 proc. menedżerów pochodzi z awansów wewnętrznych – podkreśla biuro prasowe JMP. Również Patrycja Kamińska z biura prasowego Lidla (który w tym roku intensywnie promował programy staży i praktyk) zaznacza, że przy rekrutacji na stanowiska kierownicze w pierwszej kolejności firma stawia na rozwój własnych pracowników. Większość menedżerów Lidla przeszła tę ścieżkę.

Wioletta Batóg, rzecznik sieci Media Markt i Saturn, podkreśla, że znacząca część dyrektorów marketów trafiła na to stanowisko w wyniku wewnętrznego awansu. Niektórzy zaczynali jako szeregowi pracownicy hali sprzedaży.

Nic więc dziwnego, że duże sieci zabiegają o młodych ludzi kusząc ich rozbudowaną ofertą szkoleń, ścieżek kariery oraz programów płatnych praktyk i staży dla studentów i absolwentów. – W bieżącym roku aż 2 tys. pracowników Tesco Polska uczestniczy w programach rozwojowych, a 90 proc. stanowisk kierowniczych objęto w ramach awansu wewnętrznego – podkreśla Karolina Zadęcka z działu personalnego Tesco Polska. Studentom sieć proponuje trzymiesięczne płatne praktyki Dobry Start, a tym, którzy chcą łączyć pracę z nauką, oferuje czteroletni program Kariera Młodego Lidera. Kandydaci na menedżerów przechodzą zaś roczny, intensywny Program Rozwojowy dla Absolwentów Ekstraklasa.

Kuźnia menedżerów

Dorota Patejko, dyrektor komunikacji w Auchan Polska, podkreśla, że 76 proc. uczestników programu płatnych staży menedżerskich dla absolwentów i studentów dostało pracę w firmie. Podobne  kuźnie menedżerów ma większość dużych firm handlowych. Niektóre o międzynarodowym zasięgu – tak jak dwuletni International Management Trainee w sieci Makro, w którym uczestniczą też młodzi Polacy.

Dwuletni Międzynarodowy Program Rozwoju Kadry Menedżerskiej organizuje też Lidl Polska (jego uczestnicy przechodzą szkolenia w kraju oraz  w międzynarodowych strukturach sieci). Do zeszłorocznej edycji programu  zgłosiło się prawie 900 osób.   Chętnych nie brakowało też do programu wakacyjnych staży „Rozwiń z nami skrzydła" czy rozwojowego programu „Lidl Brand Factory", który ma wyłowić kandydatów do pracy w centrali firmy.  Wśród uczestników są młodzi ekonomiści, humaniści i inżynierowie, którzy trafiają do działu IT, czy budowy.

Około  stu  studentów przyjmuje latem Biedronka na program 1-3 miesięcznychpłatnych praktyk – Owocne Wakacje. Kilkunastu młodych ludzi przechodzi zaś co roku Dojrzewalnię Talentów – Program Management Trainee przygotowujący kandydatów na menedżerów w strukturach  Jeronimo Martins . Absolwentem jego portugalskiej edycji jest Pedro Pereira da Silva, szef JMP i dyrektor operacyjny grupy.

– Możliwości rozwoju kariery w handlu są olbrzymie,  choć często niedoceniane głównie ze względu na wysoki wolumen osób zatrudnionych na stanowiskach niższego szczebla. Dla kadry specjalistycznej i menedżerskiej branża oferuje ciekawe wyzwania i atrakcyjne wynagrodzenia – twierdzi Jacek Olejarz, menedżer w firmie rekrutacyjnej HRK.

SIECI HANDLOWE DAJĄ ZAROBIĆ

Choć sektor handlu detalicznego nie jest w czołówce raportów płacowych, to docenia specjalistów i menedżerów. Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń firmy Sedlak & Sedlak przeciętne zarobki w handlu detalicznym wynosiły w ubiegłym roku 3,3 tys. zł brutto miesięcznie, czyli o 750 zł poniżej krajowej mediany. To głównie kwestia niskich płac szeregowych pracowników (2,15 tys. zł brutto). Zarobki specjalistów i menedżerów wyglądają dużo lepiej. Jak wynika z raportów firmy doradztwa personalnego Michael Page, regionalny kierownik sprzedaży zarabia przeciętnie 10 tys. zł brutto (maksymalnie 14 tys. zł) plus 20–30 proc. rocznej premii. Więcej (15 tys. zł brutto) zarobi kierownik kategorii. Na tym stanowisku maksymalne wynagrodzenie sięga 20 tys. zł, nie licząc rocznej premii. Dyrektor sprzedaży dostaje najczęściej 24 tys. zł brutto (maksimum to 40 tys. zł), dyrektor marketingu 28 tys. zł plus 20–40 proc. rocznej premii. Według danych firmy doradztwa personalnego HRK zarobki wyższej kadry menedżerskiej w większości przypadków przewyższają 30 tys. zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenia kierownika dużego hipermarketu wahają się od 17 do 20 tys. zł brutto miesięcznie. Jeśli awansuje on na stanowisko kierownika regionu, który zarządza kilkoma sklepami, zarobi 22–25 tys. zł brutto miesięcznie.

Przez lata praca w handlu detalicznym, a zwłaszcza ogólnospożywczym, była kojarzona z niskimi kwalifikacjami i równie niskim wynagrodzeniem. O karierach, w tym także tych międzynarodowych, niewiele było słychać, choć Polacy z praktyką w Tesco, Carrefourze czy Auchan awansowali na wysokie stanowiska w firmach w Rosji i na Ukrainie, gdzie pomagali tworzyć nowoczesny handel.

Od kilku lat sytuacja się jednak zmieniła między innymi dlatego, że wraz z ekspansją sieci handlowe potrzebują coraz więcej pracowników; nie tylko szeregowych, ale również specjalistów i menedżerów. Oznaką tych potrzeb jest nowa akcja rekrutacyjna Jeronimo Martins Polska (JMP), właściciela sieci Biedronka, który w ciągu kilkunastu miesięcy zamierza zatrudnić tysiąc absolwentów na kierownicze stanowiska w sieci. I zapowiada, że przez cztery lata stworzy takich stanowisk ponad 3 tysiące.

Pozostało 86% artykułu
Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie