Reklama
Rozwiń

Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce

Większość z Polek i Polaków uważa, że ich praca ma sens. Jednak połowa odczuwa w niej codzienny stres, a co czwarta osoba przyznaje, że obciążenia zawodowe zachwiały równowagą pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

Publikacja: 08.07.2025 09:25

Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce

Foto: Adobe Stock

Najmniej pewni swoich umiejętności zawodowych i doświadczenia są młodzi mężczyźni z pokolenia Z (18-27 lat). Potwierdziło je 86 proc. Żadnych wątpliwości  nie ma natomiast pokolenie baby boomers (bez względu na płeć) – wszyscy uważają, że ich doświadczenie i umiejętności wystarczają do wykonywania pracy. Oni też najrzadziej odczuwają stres, który najpoważniejszy jest w przypadku najmłodszych pracowników. Jego poziom, zadowolenie z pracy, poczucie bezpieczeństwa zawodowego, plany zawodowe oraz zaufanie do przełożonych zbadano w badaniu „Barometru Talentów 2025”, opublikowanym właśnie przez ManpowerGroup. 

Czytaj więcej

Rekordowe zainteresowanie zmianą pracy. Które branże są najbardziej narażone na rotację?

Odzwierciedla ono nastroje pracowników przedstawione w postaci trzech indeksów: wellbeing, satysfakcji z pracy oraz poczucia pewności. Opracowano je, uwzględniając 12 mierników. W ten sposób autorzy pokazują, jak czują się pracownicy: czy są zadowoleni z pracy, czy wierzą w swoje umiejętności i czy mają poczucie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Badanie przeprowadzono w 19 krajach, m.in. w USA, Australii, Kanadzie, Francji, Niemczech, ale też w Indiach, Meksyku czy w Japonii.

Indeks „Barometru Talentów” w Polsce wynosi 69 proc., o 1 punkt procentowy powyżej średniej globalnej. Chociaż większość pracowników w Polsce ocenia sytuację w pracy pozytywnie, to raport pokazuje presję, z jaką mierzą się pracownicy i coraz niższą satysfakcję zawodową.

Wysoki stres w pracy jak chleb codzienny

Indeks wellbeingu dla Polski wynosi 68 proc., co oznacza, że większość pracowników ma poczucie, iż pracodawca dba o ich dobrostan. Jednak co siódmy pracownik nie odczuwa sensu pracy, a co czwarty nie identyfikuje się lub ma znaczące wątpliwości co do wizji i wartości firmy czy instytucji. Ponad połowa (53 proc.) pracowników w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu. Jest on niezauważalny lub niski dla 40 proc. respondentów.

Najbardziej zestresowana jest kadra zarządzająca i pracownicy fizyczni. Stres znacznie częściej jest dokuczliwy dla kobiet niż dla mężczyzn (oprócz pokolenia baby boomers). Pracownicy sektora przemysłu i surowców najczęściej wskazywali na występowanie średniego lub wysokiego poziomu stresu zawodowego na co dzień. Stres maleje także z wiekiem pracowników.

Dr Piotr Sedlak, ekonomista z UEK w Krakowie i ekspert w firmie doradczej Sedlak&Sedlak, przypomina, że z wiekiem i doświadczeniem pracowników wzmacnia się ich pozycja w firmach i instytucjach – Ludzie awansują, zaczynają obejmować kierownicze stanowiska, coraz częściej to ich powinno się słuchać, a nie oni mają to robić. Najmłodsi zaś pracownicy nie tylko wykonują nowe dla siebie obowiązki, ale nie wytworzyli sobie jeszcze mechanizmów obronnych i nie mają doświadczeń w radzeniu sobie z wyzwaniami – dodaje ekonomista.

- Brak doświadczenia to naturalny etap na początku kariery, ale to nie on stanowi główne źródło obaw pokolenia Z. Młodzi pracownicy szukają autentyczności, sensu i wpływu, ale zamiast tego napotykają sztywne struktury, brak informacji zwrotnej i wolne tempo rozwoju. Nie akceptują kultury nieustannej pracy ponad siły ani działań bez wyraźnego celu. Dodatkowo mierzą się z inflacją, kryzysem mieszkaniowym i automatyzacją. Choć często słyszą „rób to, co kochasz”, rzeczywistość potrafi być znacznie bardziej wymagająca. Rozdźwięk między oczekiwaniami a realiami, a nie puste CV, rodzi frustrację  – uważa Agnieszka Krzemień, trenerka ds. kariery, menedżerka marki Right Management Talent Solutions. - Co ważne, ten wzorzec widoczny jest w całej Europie, od Hiszpanii (61 proc.) po Francję, Włochy i Niemcy (56–57 proc.). Poziom stresu wśród "Zetek" jest najwyższy spośród wszystkich pokoleń. W tej sytuacji ogromne znaczenie ma rola menedżerów. Liderzy, którzy sami są przeciążeni i zestresowani, nieświadomie przekazują ten rytm pracy swoim zespołom. Dlatego potrzebują nie tylko odporności, ale też kompetencji miękkich: empatii, regularnego dialogu i uważności. To nie checklisty, ale relacja i zaufanie budują satysfakcję z pracy – podkreśla ekspertka.

– Dobry menedżer powinien umieć zarządzać swoimi emocjami, stresem, wówczas będzie mu łatwiej zarządzać podwładnymi – uważa Piotr Sedlak. Jego zdaniem, pracodawcy, chcąc zmniejszyć poziom stresu wśród kadry kierowniczej (a tym samym wśród wszystkich pracowników), powinni jak najlepiej projektować procesy i całe organizacje, dbać o jakość pracy oraz wspierać menedżerów w ich działaniach radzenia sobie z emocjami.

Z badania wynika także, że 72 proc. pracowników czuje, iż ma odpowiednie lub pełne wsparcie od pracodawcy w zakresie work-life balance. Ponad połowa (57 proc.) czuje satysfakcję z wykonywanej pracy i nie planuje zmian zawodowych w ciągu sześciu miesięcy. Jednak ponad jedna trzecia pracowników w Polsce (39 proc.) rozważa zmianę pracy w ciągu pół roku, nie czując się komfortowo. 60 proc. zatrudnionych uważa, że bez większych problemów znalazłoby nową pracę w ciągu pół roku. Czterech na dziesięciu pracowników ma wątpliwości, czy menedżer kieruje się dobrem w kontekście rozwoju kariery.

Czytaj więcej

Specjalista z kompetencjami AI łatwiej znajdzie pracę i więcej zarobi

Pewni siebie pracownicy, ale bez perspektyw rozwoju

Wskaźnik poczucia pewności siebie wśród pracowników w Polsce wynosi 79 proc. Wpływa na to silne przekonanie o swoich umiejętnościach i kompetencjach (92 proc. w ramach organizacji). 77 proc. uważa, że umiałoby poprawić je, by osiągnąć kolejne cele zawodowe. Mimo deklarowanego dostępu do najnowszych technologii (81 proc.) i teoretycznych szans na awans (65 proc.), prawie co trzeci pracownik (27 proc.) przyznaje, że nie widzi realnych perspektyw rozwoju.

- Część osób deklaruje, że jest zadowolona z pracy, ale jednocześnie mówi o braku komfortu. To zjawisko biernej lojalności; pracownicy zostają, ale bez zaangażowania - mówi Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce. - Takie osoby mogą nie szukać nowej pracy, ale są otwarte na oferty i często rozważają je, nawet jeśli mają stabilne zatrudnienie. Szczególnie niepokojący jest brak zaufania do przełożonych. W branżach specjalistycznych, jak IT, finanse, inżynieria, gdzie rozwój pracowników jest kluczowy i nieustanny, taka luka w relacji z menedżerem może prowadzić do szybkich decyzji o odejściu. Firmy zmagają się z ograniczoną dostępnością kandydatów, dlatego utrata pracownika z powodu złej relacji z przełożonym to często koszt kilku miesięcy rekrutacji, wdrożenia i utraconej ciągłości projektowej. Dzisiejsze dane pokazują, że dobrostan, satysfakcja i poczucie rozwoju nie są już dodatkiem, lecz fundamentem nowoczesnego środowiska pracy – podsumowuje Tomasz Walenczak.

Najmniej pewni swoich umiejętności zawodowych i doświadczenia są młodzi mężczyźni z pokolenia Z (18-27 lat). Potwierdziło je 86 proc. Żadnych wątpliwości  nie ma natomiast pokolenie baby boomers (bez względu na płeć) – wszyscy uważają, że ich doświadczenie i umiejętności wystarczają do wykonywania pracy. Oni też najrzadziej odczuwają stres, który najpoważniejszy jest w przypadku najmłodszych pracowników. Jego poziom, zadowolenie z pracy, poczucie bezpieczeństwa zawodowego, plany zawodowe oraz zaufanie do przełożonych zbadano w badaniu „Barometru Talentów 2025”, opublikowanym właśnie przez ManpowerGroup. 

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Specjalista z kompetencjami AI łatwiej znajdzie pracę i więcej zarobi
Rynek pracy
„FAZ”: Dlaczego Polacy nie chcą już pracować w Niemczech?
Rynek pracy
Dobra sytuacja na rynku pracy w USA może zniechęcić Fed do cięcia stóp
Rynek pracy
Prezes Manpower Group: na rynkach pracy w Europie panuje chłód
Rynek pracy
Wysokie zarobki po studiach magisterskich? Kto zarabia najwięcej już w pierwszym roku