Najmniej pewni swoich umiejętności zawodowych i doświadczenia są młodzi mężczyźni z pokolenia Z (18-27 lat). Potwierdziło je 86 proc. Żadnych wątpliwości nie ma natomiast pokolenie baby boomers (bez względu na płeć) – wszyscy uważają, że ich doświadczenie i umiejętności wystarczają do wykonywania pracy. Oni też najrzadziej odczuwają stres, który najpoważniejszy jest w przypadku najmłodszych pracowników. Jego poziom, zadowolenie z pracy, poczucie bezpieczeństwa zawodowego, plany zawodowe oraz zaufanie do przełożonych zbadano w badaniu „Barometru Talentów 2025”, opublikowanym właśnie przez ManpowerGroup.
Czytaj więcej
Rekordowe w tym roku zainteresowanie zmianą pracy nie musi się przełożyć na wzrost rotacji w firm...
Odzwierciedla ono nastroje pracowników przedstawione w postaci trzech indeksów: wellbeing, satysfakcji z pracy oraz poczucia pewności. Opracowano je, uwzględniając 12 mierników. W ten sposób autorzy pokazują, jak czują się pracownicy: czy są zadowoleni z pracy, czy wierzą w swoje umiejętności i czy mają poczucie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Badanie przeprowadzono w 19 krajach, m.in. w USA, Australii, Kanadzie, Francji, Niemczech, ale też w Indiach, Meksyku czy w Japonii.
Indeks „Barometru Talentów” w Polsce wynosi 69 proc., o 1 punkt procentowy powyżej średniej globalnej. Chociaż większość pracowników w Polsce ocenia sytuację w pracy pozytywnie, to raport pokazuje presję, z jaką mierzą się pracownicy i coraz niższą satysfakcję zawodową.
Wysoki stres w pracy jak chleb codzienny
Indeks wellbeingu dla Polski wynosi 68 proc., co oznacza, że większość pracowników ma poczucie, iż pracodawca dba o ich dobrostan. Jednak co siódmy pracownik nie odczuwa sensu pracy, a co czwarty nie identyfikuje się lub ma znaczące wątpliwości co do wizji i wartości firmy czy instytucji. Ponad połowa (53 proc.) pracowników w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu. Jest on niezauważalny lub niski dla 40 proc. respondentów.