Nie tylko ekonomiści, eksperci HR i firmy zastanawiają się, jak przyspieszający teraz rozwój sztucznej inteligencji wpłynie na sytuację na rynku pracy. Myślą też o tym pracownicy, tym bardziej że wraz z ChatGPT narzędzia AI weszły na większą skalę do ich codziennego życia i pracy. Efekty tych zmian widać w najnowszym, międzynarodowym badaniu firmy Ipsos „Global Views on A.I. 2023”, które objęło mieszkańców 31 państw, w tym Polski.
Prawie siedmiu na dziesięciu badanych na świecie i w Polsce deklaruje dobre rozumienie tego, czym jest sztuczna inteligencja. Prawie połowa (u nas 46 proc.) dostrzega też, że usługi i produkty wykorzystujące AI znacząco zmieniły ich codzienne życie w ciągu ostatnich lat. Jeszcze większa grupa (na świecie dwie trzecie, a w Polsce – 59 proc.) spodziewa się zaś, że w najbliższej przyszłości AI spowoduje poważne zmiany w ich życiu.
Czytaj więcej
Która płeć bardziej ucierpi zawodowo na rozwoju technologii AI? Najnowszy raport firmy McKinsey Global Institute pokazuje, w jaki sposób ekspansja sztucznej inteligencji niebawem wpłynie na rynek pracy na świecie.
W tym także w życiu zawodowym: 57 proc. uczestników badania Ipsos i 52 proc. Polek i Polaków przewiduje, że rozwój sztucznej inteligencji zmieni sposób wykonywania ich obecnej pracy. Co trzeci z ogółu badanych (w Polsce – 30 proc.) liczy, że ten wpływ będzie pozytywny, bo AI ułatwi im pracę.