Jak wskazują autorzy raportu „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ", przygotowanego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte, przed dyrektorami działów HR stoją dzisiaj trzy główne wyzwania; utrzymanie pracowników i wzbudzenie ich zaangażowania, rozwój funkcji HR oraz pozyskiwanie nowych talentów. Dzieje się tak, gdyż obecny rynek pracy z jednej strony stał się mocno globalny, a z drugiej młodzi ludzie, zaliczani do tzw. pokolenia Y, zupełnie inaczej podchodzą do zatrudnienia niż ich rodzice.

- Rynek pracy staje się coraz bardziej globalny, a co za tym idzie również połączony ze sobą wzajemnymi zależnościami. Jest technologicznie rozwinięty i wymagający, a jednocześnie mocno odczuwa skutki niedawnego kryzysu gospodarczego – tłumaczy Małgorzata Wnęk-Kolaska, Starszy Menedżer, lider zespołu Human Capital, Dział Konsultingu Deloitte. - To, co łączy pracodawców na całym świecie, to konieczność spełnienia oczekiwań młodych, ambitnych przedstawicieli pokolenia Millenials, przy jednoczesnym skupieniu uwagi na starszych pracownikach, których udział w rynku pracy przynosi firmom konkretne korzyści – wskazuje.

Badanie przeprowadzone przez analityków Deloitte wskazało na cztery główne obszary i trendy, które zadecydują o tym, jak ułożą się relacje na rynku pracy. Najważniejszy z nich to „przywództwo". Pod tym określeniem firmy powinny rozumieć potrzebę budowania hierarchii na wszystkich szczeblach. Ciągła potrzeba rozwoju liderów jest także napędzana przez zmieniające się oczekiwania pracowników i ewoluujące wyzwania, jakim organizacje muszą stawić czoła. Kolejnym punkt to „retencja i zaangażowanie pracowników". Organizacje powinny przedefiniować swoje strategie w taki sposób, aby dotychczasowe starania (mające na celu utrzymanie pracowników) przerodziły się w takie działania, które pozwolą nie tylko przyciągać nowych, ale również stworzyć atrakcyjne i przyjazne środowisko pracy dla obecnych pracowników. Trzecim wymienionym zagadnieniem jest „nabywanie przez działy HR nowych umiejętności". Badanie wskazuje, że obecnie rola działów HR przechodzi przez proces transformacji. Firmy nie postrzegają ich już jedynie jako jednostek administracyjnych i obecnie, coraz bardziej doceniają fakt, że nowy główny cel działu HR to zarządzanie efektywnością kadry. Ostatnim, ale równie ważnym celem, jest „pozyskiwanie i dostęp do talentów". Zdolność firmy do znajdowania, przyciągania i zapewniania sobie dostępu do pracowników z wysokimi kwalifikacjami jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu.

Powyższe punkty wynikają z faktu, że pracodawcy muszą lepiej zrozumieć nowe pokolenie pracowników, które ma inne oczekiwania. Przedstawiciele generacji X i Y oczekują, że będą mieć nieograniczony dostęp do szkoleń i innych form rozwoju. Dotychczasowe przymusowe wysyłanie pracowników na szkolenia jest obecnie wypierane przez model, w którym pracownicy sami się ich domagają (zwracając przy tym szczególną uwagę na ich dopasowanie do aktualnych potrzeb biznesowych) a tradycyjną salę szkoleniową zastępują komputery oraz urządzenia mobilne.

- Aby osiągać przewagę konkurencyjną, firmy muszą zarządzać kapitałem ludzkim inaczej niż dotychczas. Pracownicy muszą wykazać się wysoką tolerancją wobec zmienności i niepewności. W zamian oczekują możliwości stałego podnoszenia kompetencji, z których będą mogli korzystać przez całe życie. Spełnienie tych oczekiwań zwiększa ich zaangażowanie oraz lojalność. Z kolei pracodawcy muszą sprostać wyzwaniu przygotowania przedstawicieli pokolenia Millennials do objęcia przywództwa. Muszą także zapewnić retencję wiedzy tych pracowników, którzy w ciągu najbliższych lat odejdą na emeryturę – podsumowuje Małgorzata Wnęk-Kolaska.