W europejskim badaniu, sprawdzającym umiejętności finansowe nastolatków PISA 2012 zapytano ich czy mają konta bankowe. Okazało się, że nasi nastolatkowe korzystają z usług finansowych rzadziej niż ich europejscy rówieśnicy. We Francji, Estonii, Słowenii czy Austrii konta w banku ma ośmiu na dziesięciu nastolatków, u nas nieco więcej niż 15 proc.

Uczniów zapytano także o to, czy i skąd dostają pieniądze. Najwięcej uczniów – ponad 80 proc. (w tym również uczniów z Polski) dostawało prezenty od bliskich lub krewnych w formie pieniędzy. Jako drugie źródło uczniowie często podawali kieszonkowe . W Polsce ok. 1/3 uczniów dostawało kieszonkowe w za¬mian za drobne prace na rzecz domu, a około połowa bez tego warunku. Co ciekawe, częściej otrzymywanie kieszon¬kowego uzależnione od wykonywania drobnych prac de¬klarowali chłopcy. Nastolatki zarabiają przez prace dorywcze (robi tak co trzeci) albo przez sprzedaż niepotrzebnych przedmiotów i urządzeń w Internecie. Także robi to co trzeci nastolatek. Z innych badań - Bilansu Kapitału Ludzkiego „Kogo kształcą polskie szkoły" wynika, iż w ciągu roku szkolnego dorywczo pracuje dwóch na pięciu nastolatków. Dla części są to tylko pojedyncze dni pracy, dla innych w miarę regularne zarabianie pieniędzy. Młodzież roznosi ulotki, wozi pizzę, zbiera owoce. Czasem robi zakupy sąsiadom, opiekuje się starszymi osobami, albo dziećmi. Coraz popularniejsze staje się szczególnie w dużych miastach zajmowanie się zwierzętami: wyprowadzanie ich na spacery, albo przyjmowanie na kilka dni pod opiekę, gdy właściciele wyjeżdżają na wakacje.