Reklama
Rozwiń
Reklama

Tracimy czas czy zwiększamy wydajność

Choć Polacy są w światowej czołówce pod względem liczby przepracowanych godzin, to spora część z nich jest mało efektywna.

Publikacja: 06.08.2014 12:02

Zarówno unijne statystyki Eurofound, jak i światowe dane OECD plasują nas w gronie najbardziej zapracowanych narodów. Jednak już nasze krajowe badania i analizy dowodzą, że dane o zapracowaniu są nieco na wyrost. Nie uwzględniają bowiem czasu, który przeznaczamy na zajęcia niezwiązane z pracą. Na miejsce lidera wśród pochłaniaczy czasu awansował  internet, a zwłaszcza portale społecznościowe.

Według badań firmy Sedlak & Sedlak niemal siedmiu na dziesięciu Polaków korzysta w pracy z internetu w celach prywatnych, a co czwarty przeznacza na to średnio ponad sześć godzin tygodniowo, czyli ponad godzinę dziennie. W dodatku wiele osób ma nawyk regularnego sprawdzania Facebooka czy Twittera. Zdaniem ekspertów  „Harvard Business Review" takie cyfrowe rozpraszacze są kosztowne – nie chodzi tylko o czas, który tracimy na Twitterze czy Facebooku, ale i o ten potrzebny, by znów wrócić do koncentracji na zadaniu.

To samo dotyczy zresztą służbowych e-maili – jeśli mamy aplikację, która na bieżąco aktualizuje naszą pocztę, wyświetlając przychodzące wiadomości. Jak podkreśla Douglas Gentile, profesor z amerykańskiego Iowa State University, każdy, kto sądzi, że dobrze sobie radzi z podzielnością uwagi i   wieloma zadaniami naraz,  dodaje sobie tylko pracy i stresu.

Jednak sposobów na marnowanie czasu w pracy jest więcej – wśród nich są dodatkowe przerwy kawę, prywatne telefony, a w przypadku palaczy przerwy na papierosa. Jak wylicza firma usług HR Work Service, palacze sięgający po papierosa co godzinę spędzają nawet półtorej godziny dziennie na paleniu papierosów – jeśli pracują w pełnym wymiarze godzin.  Nic więc dziwnego, że w firmach pojawiają się karty magnetyczne ułatwiające kontrolę czasu pracy czy programy monitorujące aktywność internetową pracowników, choć skuteczność takich programów ogranicza popularność mobilnego internetu. Pracownicy korzystają z Facebooka czy Twittera na prywatnej komórce.

W sukurs idą im także badania dowodzące, że przerwy w pracy – zwłaszcza te poświęcone na biurowe plotki – pomagają budować relacje wewnętrzne i w rezultacie mogą sprzyjać efektywności pracy. To samo dotyczy czasu spędzonego w sieci – według badań The National University of Singapore pracownicy, którzy poświęcają do 20 proc. czasu pracy na niezbyt poważne treści internetowe, są o jedną dziesiątą bardziej produktywni niż ich zapracowani koledzy.

Reklama
Reklama

Zarówno unijne statystyki Eurofound, jak i światowe dane OECD plasują nas w gronie najbardziej zapracowanych narodów. Jednak już nasze krajowe badania i analizy dowodzą, że dane o zapracowaniu są nieco na wyrost. Nie uwzględniają bowiem czasu, który przeznaczamy na zajęcia niezwiązane z pracą. Na miejsce lidera wśród pochłaniaczy czasu awansował  internet, a zwłaszcza portale społecznościowe.

Według badań firmy Sedlak & Sedlak niemal siedmiu na dziesięciu Polaków korzysta w pracy z internetu w celach prywatnych, a co czwarty przeznacza na to średnio ponad sześć godzin tygodniowo, czyli ponad godzinę dziennie. W dodatku wiele osób ma nawyk regularnego sprawdzania Facebooka czy Twittera. Zdaniem ekspertów  „Harvard Business Review" takie cyfrowe rozpraszacze są kosztowne – nie chodzi tylko o czas, który tracimy na Twitterze czy Facebooku, ale i o ten potrzebny, by znów wrócić do koncentracji na zadaniu.

Reklama
Rynek pracy
Imigracyjne bariery hamują nowe inwestycje
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Rynek pracy
Zwalniani specjaliści mają sposób na szybki powrót na rynek pracy
Rynek pracy
Rzadziej pracujemy po godzinach, lecz częściej chorujemy przy biurku
Rynek pracy
Walmart rezygnuje z pracowników z wizą H-1B. Co dalej z zagranicznymi talentami?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Rynek pracy
Specjaliści bardziej niż menedżerowie odczuli pogorszenie na rynku pracy
Reklama
Reklama