Maleje lojalność pracowników

Prawie sześciu na dziesięciu pracujących Polaków rozgląda się teraz za nowym zajęciem.

Publikacja: 01.10.2014 11:48

Chcemy być doceniani

Chcemy być doceniani

Foto: Rzeczpospolita

Co trzeci Polak czuje się teraz mniej lojalny wobec swego pracodawcy niż przed rokiem. Nic więc dziwnego, że częściej jesteśmy gotowi się z nim rozstać; nad porzuceniem obecnej pracy zastanawia się często 58 proc. polskich uczestników badania Kelly Global Workforce Index. To cykliczny  sondaż firmy doradczej Kelly, który w tym roku objął 170 tys. osób z całego świata, badając ich opinie dotyczące zatrudnienia i środowiska pracy.

Agnieszka Walter, dyrektor generalna Kelly Services Poland, zwraca uwagę, że poziom zaangażowania pracowników w Polsce jest stosunkowo niski w porównaniu z innymi europejskimi krajami (choć  wyniki są bardzo zróżnicowane pod względem wieku i obszarów zatrudnienia).

W całej próbie tylko co trzeci Polak czuje się oddany swej firmie. Na tle Europy rekordzistami są tu Skandynawowie – w Danii i Norwegii odsetek osób zaangażowanych w pracę przekracza 40 proc. Za to znacznie gorzej niż polscy pracownicy wypadają tu Portugalczycy, Węgrzy i zamykający listę Włosi – jedynie czterech na stu czuje się oddanych swej firmie.

63 procent Polaków planuje poszukiwanie nowej pracy w nadchodzącym roku

Widać tu korelację między zaangażowaniem pracowników a ich przekonaniem o swej wartości dla pracodawcy – w krajach, gdzie ludzie czują się doceniani, ich zaangażowanie jest zwykle wyższe. Najmniej oddani pracy Włosi najrzadziej widzą też swą wartość dla pracodawcy. – To jasne, że pracodawcy muszą zrobić więcej, aby zapewnić przyjazne otoczenie pracy, które pomoże utrzymać pracowników na dłużej, szczególnie pracowników pokolenia Y. Stanie się to jeszcze bardziej krytyczne, kiedy nasili się wojna o talenty – przewiduje szefowa Kelly Services Poland.

Co może być skuteczną bronią firm w tej wojnie? Światowe wyniki badania dowodzą, że pracodawca powinien zapewnić przede wszystkim atrakcyjne zarobki i benefity (84 proc.), zadbać o równowagę między pracą i życiem prywatnym (64 proc.), zapewnić możliwości awansu (62 proc.) oraz rozwoju zawodowego i szkoleń (58 proc.).

Polacy częściej zwracają uwagę na możliwości rozwoju  i szkoleń (70 proc.), a jeszcze większą wagę przywiązuje do nich młode pokolenie Y (75 proc.). To jego opinie przyczyniły się też do tego, że w Polsce wyższy jest udział pracowników doceniających work–life balance.

Łowiąc rynkowe talenty, firmy powinny też dopasować do ich potrzeb metody rekrutacji, a tutaj wyniki badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości – prawie wszyscy kandydaci korzystają dziś z rekrutacji online.

Co trzeci Polak czuje się teraz mniej lojalny wobec swego pracodawcy niż przed rokiem. Nic więc dziwnego, że częściej jesteśmy gotowi się z nim rozstać; nad porzuceniem obecnej pracy zastanawia się często 58 proc. polskich uczestników badania Kelly Global Workforce Index. To cykliczny  sondaż firmy doradczej Kelly, który w tym roku objął 170 tys. osób z całego świata, badając ich opinie dotyczące zatrudnienia i środowiska pracy.

Agnieszka Walter, dyrektor generalna Kelly Services Poland, zwraca uwagę, że poziom zaangażowania pracowników w Polsce jest stosunkowo niski w porównaniu z innymi europejskimi krajami (choć  wyniki są bardzo zróżnicowane pod względem wieku i obszarów zatrudnienia).

Rynek pracy
Już nie tylko w okopach. Koreańczycy zaludniają rosyjskie fabryki
Rynek pracy
Polskim firmom już bliżej do idealnego pracodawcy?
Rynek pracy
Już ponad 10 milionów specjalistów ICT w Unii Europejskiej
Rynek pracy
Duży wzrost bezrobocia we Francji
Rynek pracy
HR-owcy dzielą los specjalistów IT. Oni też odczuli wpływ AI
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem