Reklama
Rozwiń
Reklama

Maleje lojalność pracowników

Prawie sześciu na dziesięciu pracujących Polaków rozgląda się teraz za nowym zajęciem.

Publikacja: 01.10.2014 11:48

Chcemy być doceniani

Chcemy być doceniani

Foto: Rzeczpospolita

Co trzeci Polak czuje się teraz mniej lojalny wobec swego pracodawcy niż przed rokiem. Nic więc dziwnego, że częściej jesteśmy gotowi się z nim rozstać; nad porzuceniem obecnej pracy zastanawia się często 58 proc. polskich uczestników badania Kelly Global Workforce Index. To cykliczny  sondaż firmy doradczej Kelly, który w tym roku objął 170 tys. osób z całego świata, badając ich opinie dotyczące zatrudnienia i środowiska pracy.

Agnieszka Walter, dyrektor generalna Kelly Services Poland, zwraca uwagę, że poziom zaangażowania pracowników w Polsce jest stosunkowo niski w porównaniu z innymi europejskimi krajami (choć  wyniki są bardzo zróżnicowane pod względem wieku i obszarów zatrudnienia).

W całej próbie tylko co trzeci Polak czuje się oddany swej firmie. Na tle Europy rekordzistami są tu Skandynawowie – w Danii i Norwegii odsetek osób zaangażowanych w pracę przekracza 40 proc. Za to znacznie gorzej niż polscy pracownicy wypadają tu Portugalczycy, Węgrzy i zamykający listę Włosi – jedynie czterech na stu czuje się oddanych swej firmie.

63 procent Polaków planuje poszukiwanie nowej pracy w nadchodzącym roku

Widać tu korelację między zaangażowaniem pracowników a ich przekonaniem o swej wartości dla pracodawcy – w krajach, gdzie ludzie czują się doceniani, ich zaangażowanie jest zwykle wyższe. Najmniej oddani pracy Włosi najrzadziej widzą też swą wartość dla pracodawcy. – To jasne, że pracodawcy muszą zrobić więcej, aby zapewnić przyjazne otoczenie pracy, które pomoże utrzymać pracowników na dłużej, szczególnie pracowników pokolenia Y. Stanie się to jeszcze bardziej krytyczne, kiedy nasili się wojna o talenty – przewiduje szefowa Kelly Services Poland.

Reklama
Reklama

Co może być skuteczną bronią firm w tej wojnie? Światowe wyniki badania dowodzą, że pracodawca powinien zapewnić przede wszystkim atrakcyjne zarobki i benefity (84 proc.), zadbać o równowagę między pracą i życiem prywatnym (64 proc.), zapewnić możliwości awansu (62 proc.) oraz rozwoju zawodowego i szkoleń (58 proc.).

Polacy częściej zwracają uwagę na możliwości rozwoju  i szkoleń (70 proc.), a jeszcze większą wagę przywiązuje do nich młode pokolenie Y (75 proc.). To jego opinie przyczyniły się też do tego, że w Polsce wyższy jest udział pracowników doceniających work–life balance.

Łowiąc rynkowe talenty, firmy powinny też dopasować do ich potrzeb metody rekrutacji, a tutaj wyniki badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości – prawie wszyscy kandydaci korzystają dziś z rekrutacji online.

Co trzeci Polak czuje się teraz mniej lojalny wobec swego pracodawcy niż przed rokiem. Nic więc dziwnego, że częściej jesteśmy gotowi się z nim rozstać; nad porzuceniem obecnej pracy zastanawia się często 58 proc. polskich uczestników badania Kelly Global Workforce Index. To cykliczny  sondaż firmy doradczej Kelly, który w tym roku objął 170 tys. osób z całego świata, badając ich opinie dotyczące zatrudnienia i środowiska pracy.

Agnieszka Walter, dyrektor generalna Kelly Services Poland, zwraca uwagę, że poziom zaangażowania pracowników w Polsce jest stosunkowo niski w porównaniu z innymi europejskimi krajami (choć  wyniki są bardzo zróżnicowane pod względem wieku i obszarów zatrudnienia).

Reklama
Rynek pracy
Imigracyjne bariery hamują nowe inwestycje
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Rynek pracy
Zwalniani specjaliści mają sposób na szybki powrót na rynek pracy
Rynek pracy
Rzadziej pracujemy po godzinach, lecz częściej chorujemy przy biurku
Rynek pracy
Walmart rezygnuje z pracowników z wizą H-1B. Co dalej z zagranicznymi talentami?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Rynek pracy
Specjaliści bardziej niż menedżerowie odczuli pogorszenie na rynku pracy
Reklama
Reklama