Branżowe raporty płacowe z danymi dotyczącymi średnich stawek albo widełek płacowych na określonym stanowisku to nic nowego. Jednak opublikowana przez portal PRoto.pl analiza, w której można znaleźć informacje o płacach oferowanych w konkretnych agencjach PR, wraz z opisem obowiązków i rodzajem zatrudnienia, jest nowością w skali kraju.
– Postanowiliśmy rozpocząć szeroką dyskusję na temat wynagrodzeń w agencjach PR, którą będziemy kontynuować w 2017 roku – tłumaczy Joanna Jałowiec, redaktor naczelna PRoto.pl. Zaznacza, że choć kwestia wynagrodzeń jest często tematem tabu, to informacje na temat płac (zwłaszcza w przypadku hermetycznych branż, takich jak PR) są zwykle tajemnicą poliszynela. Pierwsza edycja raportu, opracowanego na podstawie danych z dziewięciu agencji PR (24/7 Communication, Alert Media Communications, Digital Open Group, inPlus Media, JBcomm, Lighthouse Consultants, MSLGroup Poland, On Board, Unicorn Media) ma zachęcić branżę do otwartości w mówieniu o stawkach i do ujednolicenia opisu stanowisk.
– Brak wiedzy na temat wynagrodzeń może utrudnić i przede wszystkim wydłużyć proces rekrutacji. Nierzadko bowiem w końcowym etapie rozmów kandydat odrzuca propozycję pracy, argumentując swoją decyzję niesatysfakcjonującym go wynagrodzeniem – twierdzi Magdalena Wosińska, redaktor portalu i pomysłodawczyni raportu.
Jak wynika z naszej analizy raportu, różnice w oferowanych płacach netto między agencjami są spore. Na przykład praktykant stażysta może niekiedy liczyć na kwotę od 900 zł do 1,1 tys. zł na rękę miesięcznie, podczas gdy w niektórych agencjach praktykuje za darmo albo zaczyna od 300 zł (za pierwszy miesiąc pracy). Podobnie jest w przypadku specjalistów, których wynagrodzenia zaczynają się czasem od 2 tys. zł, a w innych agencjach od 3,5 tys. miesięcznie netto. Jak wyjaśnia Joanna Jałowiec, różnice płacowe wynikają z wielkości klientów – jeśli agencja obsługuje duże firmy z dużymi budżetami, to stać ją na wyższe stawki. – Jednak i tak marże oraz wynagrodzenia w PR są u nas znacznie niższe niż na Zachodzie – dodaje szefowa PRoto.pl.
Według Norberta Ofmańskiego, szefa Grupy On Board, to właśnie ze względu na bardzo niskie w Polsce stawki za usługi PR informowanie o zarobkach jest szczególnie istotne. Agencje zwracają też uwagę na znaczenie danych o wynagrodzeniu przy rekrutacji.