Rolnicy kupują mniej nowych ciągników. Liderem New Holland

Nieco ponad 10 tys. nowych ciągników rolniczych zarejestrowano w Polsce w 2023 r. To o 12 proc. mniej niż rok wcześniej. To drugi z rzędu rok hamowania sprzedaży. Pogłębiająca się tendencja spadkowa to wynik pogarszających się nastrojów w branży.

Aktualizacja: 22.02.2024 07:05 Publikacja: 21.02.2024 15:41

Nieco ponad 10 tys. nowych ciągników rolniczych zarejestrowano w Polsce w 2023 r.

Nieco ponad 10 tys. nowych ciągników rolniczych zarejestrowano w Polsce w 2023 r.

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Przegląd, przynajmniej częściowy, parku maszyn, którymi dysponują polscy rolnicy, mamy obecnie na naszych drogach. Rolnicy blokują je swoimi ciągnikami w proteście – jak tłumaczą – przed m.in. spadającą opłacalnością produkcji żywności. Jak tymczasem wynika z raportu przygotowanego przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych, opartego na danych, w całym 2023 r. zarejestrowano w Polsce 10 300 nowych ciągników. To o 12,2 proc. mniej niż w 2022 r., kiedy liczba zarejestrowanych, czyli w praktyce kupionych, nowych maszyn rolniczych tego typu wynosiła 11727.

Czytaj więcej

Spada sprzedaż nowych maszyn rolniczych. Niepewność gasi zapał do inwestycji

Dla rolników ostatnie lata nie były dobre

– Mamy ewidentną tendencję spadkową na rynku nowych maszyn rolniczych, bowiem już 2022 r. okazał się gorszy od – co prawda rekordowego – 2021 r. Wynik za 2023 r. nie jest zaskoczeniem dla branży. Już w ciągu roku mówiło się przecież, że rejestracji będzie około 10 tys. sztuk – komentuje Wojciech Bury, prezes PIGMiUR.

Pozycja lidera należała w 2023 r. do New Holland. W ciągu dwunastu miesięcy zarejestrowano 1794 ciągniki tej marki. To jednak o 51 mniej niż w 2022 r. Mimo to udział New Holland w zeszłorocznej sprzedaży nowych ciągników sięgnął 17,4 proc. i był o 1,7 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajął John Deere z 1555 rejestracji. To o 62 mniej niż przed rokiem. Jego udział w rynku podskoczył o 1,3 pkt proc. do 15,1 proc. Trzecie miejsce zajęła Kubota z 1195 zarejestrowanymi maszynami. To o 50 więcej niż rok wcześniej. Kubota miała 11,6 proc. rynku nowych ciągników, o 1,8 pkt proc. więcej niż w 2022 r. Na czwartym miejscu uplasował się Deutz Fahr., a dalej m.in. Case IH.

Geograficznie na pierwszym miejscu było województwo mazowieckie, drugie przypadło wielkopolskiemu, zaś małopolskie i śląskie to jedyne województwa, w których PIGMiUR zanotowała wzrost liczby rejestracji ciągników. Jeszcze w sierpniu Izba notowała niemal 20-proc. spadek sprzedaży rok do roku, wrzesień i październik przyniósł niewielkie odbicie. W grudniu zarejestrowano 1338 nowych ciągników i był to najlepszy wynik miesięczny.

Czytaj więcej

Gospodarstwa rolne niemal bez inwestycji

– Prawdopodobnie część rolników po dobrym sezonie zdecydowała się jeszcze na inwestycje. W grudniu zaś sprzedawcy wszystkich marek walczyli o jak najlepszy wynik na koniec roku, stąd ponad 1000 zarejestrowanych ciągników w ostatnim miesiącu – uważa Wojciech Bury.

Efekty ustawy lombardowej

Podobną tendencję jak w przypadku ciągników widać też w innej podstawowej kategorii maszyn rolniczych, jaką stanowią przyczepy. W samym grudniu 2023 r. zarejestrowano 409 nowych maszyn tego typu. Rok wcześniej o tej samej porze było ich 536. W ciągu dwunastu miesięcy minionego roku zarejestrowano 6227 nowych przyczep rolniczych, czyli o 1869 mniej niż rok wcześniej.  Wynik ten oznacza spadek rok do roku o 23,1 proc. – wylicza
PIGMiUR.

Liderem sprzedaży przyczep był Pronar (32,7 proc. rynku i 2037 rejestracji, drugie miejsce zajął Metal-Fach z (12,3 proc. rynku i 765 rejestracji), a trzecie przypadło marce Metaltech (8,2 proc. udziałów i 512 zarejestrowanych przyczep). Kolejne miejsca zajęły Wielton i Wodziński.

 Wszystko wskazuje na to, że pogłębiająca się tendencja spadkowa to wynik pogarszających się nastrojów w branży. Potencjalni nabywcy maszyn wykazują się coraz większą ostrożnością w inwestowaniu w nowoczesny park maszynowy dla swoich gospodarstw – ocenia Wojciech Bury.

Na spadek nastrojów i pesymistyczne przewidywania przyszłości przekładają się m.in. rosnące ceny energii, inflacja, niepewność związana z wojną w Ukrainie, czy trudności ze sprzedażą płodów rolnych (np. zboża).

Czytaj więcej

Rolnicy naprawią własne traktory. Amerykański potentat zgodził się na „prawo do naprawy”

– Kłody pod nogi rolników rzuciła też przyjęta pośpiesznie na wiosnę 2023 r. ustawa o pożyczkach lombardowych, która wprowadza chaos na rynku sprzedaży nowych maszyn rolniczych, w praktyce uniemożliwiając w znacznym stopniu ich leasing, a to on stanowi w wielu przypadkach wkład własny konieczny do zakupu – przekonuje PIGMiUR. Ustawa wchodzi właśnie w życie i – jak prognozuje Izba – może jeszcze bardziej ograniczyć sprzedaż nowych maszyn rolniczych, pozostawiając w coraz większym stopniu nietknięte fundusze europejskie przeznaczone na modernizację rolnictwa.

Rolnicy kupują więcej maszyn używanych

Lepiej sytuacja wygląda na w segmencie maszyn używanych. PIGMiUR podaje, że 2023 r. zarejestrowano 22 599 ciągników używanych. To 2162, czyli o 10,6 proc., więcej niż w 2022 r. Liderem rynku wtórnego był w minionym roku John Deere z 3585 zarejestrowanymi ciągnikami i 15,9 proc. tego rynku. Marka ta to lider w dwóch kategoriach wiekowych: 6-10 i 11-20 lat. W kategorii młodszej – 3-5 lat  liderem był Fendt. W najstarszej zaś, a więc powyżej 20 lat, liderem był Ursus.

W 2023 r. zarejestrowano też 6462 używanych przyczep, o 345 – czyli 5,6 proc. – więcej niż rok wcześniej.

Przegląd, przynajmniej częściowy, parku maszyn, którymi dysponują polscy rolnicy, mamy obecnie na naszych drogach. Rolnicy blokują je swoimi ciągnikami w proteście – jak tłumaczą – przed m.in. spadającą opłacalnością produkcji żywności. Jak tymczasem wynika z raportu przygotowanego przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych, opartego na danych, w całym 2023 r. zarejestrowano w Polsce 10 300 nowych ciągników. To o 12,2 proc. mniej niż w 2022 r., kiedy liczba zarejestrowanych, czyli w praktyce kupionych, nowych maszyn rolniczych tego typu wynosiła 11727.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rolnictwo
Egipt kupił rekordowe ilości rosyjskiej pszenicy. Cena najniższa z możliwych
Rolnictwo
Czy zatrzymano złodzieja ukraińskiego ziarna? Trwa wyjaśnianie
Rolnictwo
Najkosztowniejszy posiłek dnia. Ceny soku z pomarańczy, kawy i kakao szaleją
Rolnictwo
Krajowa Grupa Spożywcza wystartowała po agroport w Gdyni. Konkurencja jest silna
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Rolnictwo
Polska i reszta krajów Unii Europejskiej kupują szokującą ilość nawozów z Rosji