Najmniej kupują mięsa osoby najstarsze. Zbadano zwyczaje jedzeniowe Polaków

Tylko 4 proc. Polaków zupełnie nie kupuje produktów mięsnych, choć jednocześnie już 39 proc. ogranicza takie zakupy - wynika z badania zleconego przez branżę mięsną.

Publikacja: 19.02.2025 16:20

Tylko 4 proc. Polaków zupełnie nie kupuje produktów mięsnych

Tylko 4 proc. Polaków zupełnie nie kupuje produktów mięsnych

Foto: Bloomberg

Jak wynika z badania konsumenckiego SW Research dla Związku Polskie Mięso, tylko w grupie wiekowej 60+ mniej niż 50 proc. konsumentów uważa produkty mięsne za stały element diety. W pozostałych grupach jest to 55-67 proc. Z kolei najwięcej, bo 7 proc., nie kupuje zupełnie mięsa w grupie w wieku 30-39 lat.

Foto: rp.pl/Weronika Porębska

Kto kupuje mięso? Czas ograniczeń

Jak wynika z badania, mięso jest wciąż bardzo ważnym elementem diety Polaków. Ponad 57 proc. konsumentów zadeklarowało, że to stały element ich diety. Ten wariant wybrała większość osób badanych w przedziale wiekowym od 18 do 49 roku życia. Z kolei 39 proc. ankietowanych w badaniu przyznało, że spożywa mięso, ale stara się je ograniczać. W grupie 60+ ten odsetek to aż 55 proc., ale wśród osób w wieku do 29 lat odpowiedziało tak tylko 27 proc. Ogółem tylko 4 proc. spośród badanych osób zadeklarowało, że wcale nie je mięsa i dotyczy to wszystkich przedziałów wiekowych.

Czytaj więcej

Grozi nam tanie mięso. Polska boi się jego zalewu z Niemiec

Według uczestników badań jakościowych decyzja o ograniczaniu mięsa coraz częściej wynika ze względów zdrowotnych. Dieta bezmięsna jest postrzegana jako lżejsza, dlatego w większości osoby powyżej 60 roku życia uzasadniają swoją motywację do ograniczenia spożycia mięsa względami zdrowotnymi.

– Reasumując mięso zajmuje ważną część w diecie Polaków – podsumował Jacek Strzelecki prezes Związku Polskie Mięso. Największą popularnością cieszy się drób, który został wskazany przez 91 proc. społeczeństwa i to właśnie on króluje na polskich stołach. Pośród jego zalet zostały wymienione łatwość w przyrządzaniu, dostępność i wszechstronność potraw, które można stworzyć.

Czytaj więcej

Producenci mięsa pod presją kosztów. Szansą rynki zagraniczne

Na drugim miejscu uplasowała się wieprzowina, wskazana przez 78 proc. badanych. Wołowina natomiast – z wynikiem 53 proc. – wybierana jest raczej na wyjątkowe okazje. Dodatkowo dane wskazują, że 83 proc. Polaków kupuje mięso co najmniej raz w tygodniu, a 52 proc. kupuje je przynajmniej kilka razy w tygodniu. Co dziesiąty wręcz wskazał, że robi to codziennie.

Gdzie Polacy kupują mięso?

Jeśli chodzi o miejsca zakupu, to wybór zależy od rodzaju nabywanego mięsa. Drób Polacy zazwyczaj kupują w supermarketach, natomiast wołowinę i mięso mielone w sklepach specjalistycznych i osiedlowych, które cieszą się większym zaufaniem konsumentów. Na wybór miejsca zakupu mięsa wpływają także wygoda, codzienne obowiązki oraz skala koniecznych do zrobienia zakupów – supermarkety są przeważnie wybierane przy dużych zakupach, a lokalne sklepy przy tych mniejszych.

Czytaj więcej

Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.

– Kluczowe z punktu widzenia branży mięsnej pytanie dotyczyło tego, czym kieruje się osoba badana przy dokonywaniu zakupu. W wymienionych motywacjach możemy wyróżnić cenę, jakość (świeżość, wygląd) i termin przydatności, które są kluczowe przy wyborze produktów. Na ostatnim miejscu z wynikiem około 30 proc. zostały wskazane promocje – dodaje Jacek Strzelecki.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne