Polacy ruszyli po alkohol 0%. Styczeń będzie bez procentów?

Chodzi zwłaszcza o Dry January, czyli światową akcję promującą ograniczanie spożycia alkoholu. W Polsce trend widać od dawna, zwłaszcza w przypadku piwa.

Publikacja: 05.01.2025 11:12

Polacy ruszyli po alkohol 0%. Styczeń będzie bez procentów?

Foto: Adobe Stock

Trend na alkohol bez procentów widać coraz mocniej po sklepowych półkach, choć z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe to nadal nisza. Niemniej tak producenci, jak i sklepy stawiają na rozwijanie takiej oferty.

Znikające procenty z alkoholu

– Największe znaczenie w wartości sprzedaży mają wśród kategorii piw – jest to ok 7,5 proc. – mówi Anna Wagner z NieslenIQ. – Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok 2,2 proc. wartości sprzedaży całej kategorii – dodaje podkreślając, że w przypadku tylko win musujących warianty bezalkoholowe to 5,7 proc. wartości sprzedaży segmentu. Na trzecim miejscu znalazł się odpowiednik ginu z to 1,4 proc. – Również w lokalach gastronomicznych, według corocznej ankiety CGA – an NIQ Company, konsumenci ograniczający spożycie alkoholu najbardziej lubią lub są skłonni do spróbowania piw bezalkoholowych – jest to 33 proc. z nich), co czwarty sięga po wino odalkoholizowane, a co piąty po bezalkoholowe zamienniki alkoholi mocnych i różnego rodzaje koktajle – wyjaśnia ekspertka.

Czytaj więcej

Mocno wzrosła cena minimalna alkoholi w Rosji. W sklepach jeszcze drożej

O rozwijaniu oferty tego rodzaju produktów zgodnie mówią przedstawiciele handlu, obecnie to zdecydowanie jedna z najmocniej rosnących części rynku. – Po szerokości oferty i dystrybucji widzimy, że trend umacnia się i można powiedzieć również, że staje się modny – przyznaje Halina Włodarska-Basek, dyrektor grupy produktów napoje-alkohole w sieci Auchan. – Dla konsumenta nie jest to już tylko alternatywa (gdy nie może skorzystać z procentów), a możliwość wyboru, nawet bardzo często – chęć – dodaje.

Styczeń bez alkoholu. Światowa akcja Dry January

Trend mogą nasilić jeszcze takie akcje jak Dry January, rozpoczęty w 2013 r. w Wielkiej Brytanii. Wtedy wzięło w niej udział około 4 tys. osób. Do 2018 r. liczba ta wzrosła do 40 tys. i nadal rosła do 175 tys. osób w 2023 r. Zaczął się pojawiać także w innych krajach, w 2023 r. 15 proc. dorosłych Amerykanów, czyli ok. 26 mln osób, zobowiązało się do jego stosowania.

– Chęć celebrowania wspaniałych chwil nie musi się wiązać z wyrzeczeniami – zauważa Joanna Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. logistyki i handlu w firmie Henkell Freixenet Polska.

To oferta skierowana do osób świadomie ograniczających konsumpcję alkoholu – liczących spożywane kalorie, przyjmujących leki czy kierowców. Produkty 0% to już wręcz stały element modnych imprez, wesel czy firmowych eventów.

– Produkty 0% to segment dopiero kształtujący się, który cały czas otwarty jest na nowości i jakościowe produkty – ocenia z kolei Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska. – Jako firma widzimy w nim olbrzymi potencjał i poświęcamy dużo uwagi, by zrozumieć motywy zakupowe konsumentów oraz zaoferować im najlepszy produkt – dodaje.

Czas na zmiany. Polacy ograniczają spożycie napojów alkoholowych

Trendu wyraźnego ograniczania konsumpcji napojów alkoholowych nie da się już nie zauważyć. Konsumenci nie tylko rezygnują z napojów z procentami, czego efektem są spadki wolumenu sprzedaży, ale także coraz częściej wybierają produkty o niższej zawartości alkoholu. – Przepisy dotyczące wyrobów gronowych w tych wersjach zostały już dość dawno uregulowane. Natomiast polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich, np. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, wciąż nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych i – w niektórych przypadkach – niskoalkoholowych, z powodu braku odpowiednich regulacji – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Aby to zmienić, nasza organizacja złożyła do Ministerstwa Rolnictwa wniosek o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Konieczna jest istotna zmiana tego aktu prawnego. Postulujemy przede wszystkim o obniżenie dolnych limitów zawartości alkoholu dla niektórych kategorii, modyfikację definicji oraz określenie dopuszczalnych metod dealkoholizacji – dodaje.

Wino takie jest wytwarzane z wina alkoholowego, które poddaje się dealkoholizacji. Zatem na samym początku trzeba stworzyć dobrej jakości wino, z dobrego surowca, jakim jest odpowiednia odmiana winogron. Następnie do produkcji bezalkoholowych odpowiedników win spokojnych lub musujących wybiera się jedną z kilku metod.

Trend na alkohol bez procentów widać coraz mocniej po sklepowych półkach, choć z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe to nadal nisza. Niemniej tak producenci, jak i sklepy stawiają na rozwijanie takiej oferty.

Znikające procenty z alkoholu

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grozi nam tanie mięso. Polska boi się jego zalewu z Niemiec
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Przemysł spożywczy
Koniec kryzysu w gastronomii i rekordowe zwyżki. Gdzie najchętniej jadają Polacy?
Przemysł spożywczy
Starbucks radykalnie zmienia zasady. Będzie nowy kodeks postępowania dla gości
Przemysł spożywczy
Do syndyka zgłosiło się już 400 wierzycieli Manufaktury. Będzie więcej
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Przemysł spożywczy
Producenci mięsa pod presją kosztów. Szansą rynki zagraniczne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego