Reklama

Masło znów po 10 zł? To realny scenariusz

Tylko w pierwszym i drugim tygodniu listopada masło zdrożało o ponad 31 proc., a jednocześnie spadła liczba promocji. Eksperci spodziewają się dalszych podwyżek cen.

Publikacja: 03.12.2024 10:43

Masło znów po 10 zł? To realny scenariusz

Foto: Adobe Stock

Ceny masła od stycznia do listopada w ujęciu rocznym poszły w górę wprawdzie tylko o 2 proc., ale z miesiąca na miesiąc sytuacja się zmienia – wynika z analizy agencji Hiper-Com Poland i platformy UCE RESEARCH oraz Grupy BLIX. Na potrzeby raportu sprawdzono ponad 3,1 tys. akcji promocyjnych tego produktu oraz 4,6 tys. cen detalicznych we wszystkich typach sklepów na rynku.

Duże podwyżki cen masła

– Sieci handlowe doskonale zdają sobie sprawę z tej wrażliwości cenowej, co sprawia, że cena masła staje się strategicznym elementem walki konkurencyjnej. To tłumaczy, dlaczego sieci starają się ograniczać wzrost jego cen, aby przyciągnąć klientów – mówi Piotr Biela z Grupy BLIX.

Czytaj więcej

Szokujące Prognozy Saxo Banku na 2025 rok

Handlowcy to potwierdzają. – Każdego dnia robimy wszystko, co w naszej mocy, by oferować naszym klientom najniższe na rynku ceny, utrzymując przy tym najwyższą jakość produktów – mówi Maciej Bystrzycki, kupiec w sieci Biedronka.

Niemniej z raportu wynika, że w październiku w sklepach ceny masła wzrosły średnio o 32,2 proc. rdr. Z kolei we wrześniu było to średnio 30,1 proc. rdr, a w sierpniu było to 29,3 proc. – Tak duże podwyżki mogą wynikać z rosnących kosztów produkcji, w tym cen surowców, energii i transportu, a także z sezonowości – jesień to tradycyjnie okres mniejszej podaży mleka i zwiększonego popytu na produkty mleczne, zwłaszcza przed okresem świątecznym. Dodatkowym czynnikiem była zmniejszona liczba promocji, co wpłynęło na podniesienie średnich cen detalicznych – mówi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Reklama
Reklama

10 złotych za masło nową normą

Eksperci spodziewają się utrzymania trendu. – Grudzień tradycyjnie przynosi wzrost cen produktów spożywczych, w tym masła, ze względu na zwiększony popyt przed świętami. Spadek liczby promocji również jest zjawiskiem typowym dla tego okresu – mówi Karolina Mańkowska, analityczka ASM SFA. – Ceny masła mogą utrzymywać się na wysokim poziomie dłużej, z powodu wyższych kosztów produkcji (energia, pasze), wciąż odczuwanej inflacji oraz zmniejszonych zapasów mleka na rynku – dodaje. Podkreśla, że o ile nie nastąpi stabilizacja na rynku mleczarskim lub spadek inflacji, to ceny zbliżone do 10 zł za kostkę masła, staną się nową normą, a promocje będą rzadsze niż w poprzednich latach.

Z analizy wynika, że w okresie od stycznia do listopada br. w sklepach rok do roku ubyło 13,8 proc. promocji na masło. Najbardziej ich liczbę promocji „przykręciły” sieci typu cash & carry (24,8 proc.), supermarkety (23,4 proc.) i hipermarkety (17,4 proc.).

Sklepy osiedlowe typu convenience też ograniczyły promocje, ale tylko o 0,4 proc. rdr. Za to dyskonty jako jedyne zwiększyły liczbę promocji o 8,9 proc.

Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Przemysł spożywczy
Sieć Domino’s Pizza ma kłopoty. Kolejny brytyjski szef odchodzi, sprzedaż spada
Przemysł spożywczy
Giuseppe Lavazza: Kawa jeszcze będzie droga, szansa na zmianę najwcześniej za rok
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Przemysł spożywczy
Drożyzna kawie nie odpuszcza, ceny znów wzrosły o ponad 30 proc.
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama