Po trzech kwartałach 2014 r. obroty grupy Belvedere netto wyniosły 356,7 mln euro i były o 9,5 proc. niższe niż przed rokiem. - W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r. grupa działała na kurczących się rynkach, co miało wpływ na jej obroty. W takich okolicznościach potrafiła jednak udowodnić siłę swych marek oraz utrzymać, a nawet powiększyć udział w rynku – komentuje Jean-Noël Reynaud, dyrektor generalny Belvedere (na GPW notowanej pod nazwa Sobieski). - Teraz musimy się skoncentrować na potencjale naszych sztandarowych marek, w czym pomoże wdrożenie planu strategicznego, który zostanie przedstawiony w grudniu 2014 r. – dodaje.

Ufa też , że reaktywacja grupy się powiedzie. - Wierzę też, że uda się wykorzystać liczne możliwości, które przed nami stoją – mówi szef Belvedere.

Niższy eksport we Francji

Jak tłumaczy firma spadek przychodów netto, czyli bez akcyzy, w trzech kwartałach 2014 r. był przewidywany. Są ku temu dwa powody: rynek wina i alkoholi mocnych ogólnie się skurczył. Ponadto jak tłumaczy w komunikacie „ grupa prowadzi celową strategię ochrony swych marek".

We Francji obroty netto wyniosły 161,5 miliona euro, czyli zmniejszyły się o 6 proc. rok do roku. Jest to związane głównie ze spadkiem sprzedaży na eksport oraz z skupieniu się na segmentach o wysokich marżach, co spowodowało wycofanie się z niektórych umów we Francji.

„Nie biorąc pod uwagę tych dwóch uwarunkowań, obroty wypracowane we Francji są stałe w porównaniu z poprzednim rokiem obrotowym" – informuje Belvedere. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. sprzedaż sztandarowych marek grupy w ujęciu ilościowym była wyższa niż innych marek na rynku francuskim i zdobyły one kolejne udziały w rynku.

Krupnik nie walczy ceną

W Polsce na 30 września 2014 r. obroty netto wyniosły 141,4 mln euro. Były o 9,9 proc. niższe niż przed rokiem. Rynek wódki skurczył się w tym czasie o 3,3 proc. Ponadto nasiliła się wówczas walka cenowa, w której Belvedere – jak zapewnia – postanowił nie brać udziału.

„Grupa ograniczyła sprzedaż marek podmiotów trzecich, aby skoncentrować się na markach własnych oraz na wyrobach o wysokich marżach" – podaje producent Sobieskiego.

Autopromocja
CFO Strategy & Innovation Summit 2021

To już IV edycja kongresu dla liderów świata finansów

WEŹ UDZIAŁ

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r udziały Belvedere w polskim rynku wódki w ujęciu ilościowym wyniosły 14,4 proc. Tylko w przypadku wódki Krupnik przekroczyły 11 proc.

„We wrześniu 2014 r., marka Krupnik zyskała 0,2 punktowy udział procentowy w rynku i jest na dobrej drodze, by zająć drugie miejsce na polskim rynku" – podaje Belvedere.

Na Litwie w górę

Na Litwie obroty Belvedere wzrosły o 31 proc. do 15,4 mln euro. W Stanach Zjednoczonych były na zbliżonym poziomie, czyli sięgnęły 15,9 mln euro. W Hiszpanii obroty netto wnosiły 9 mln euro. Jak zaznacza spółka, podobnie jak w poprzednich kwartałach, rozwiązanie umowy o podwykonawstwo pomiędzy Pulco a Marie Brizard Espagne w listopadzie 2013 r., miało znaczący wpływ na wysokość obrotów. Pomijając ten czynnik, na 30 września 2014 r. możliwy byłby wzrost obrotów o 16,5 proc.

Grupa zakłada, że strategia oparta na skupieniu się na segmentach o wysokich marżach będzie miała wpływ na jej działalność w IV kwartale 2014 r. Jak zapowiada jej celem jest dodatni bieżący wynik działalności operacyjnej w 2014 r. ( poza rezerwą na niepowtarzającą się deprecjację zapasów i należności z tytułu dostaw i usług) oraz osiągnięcie rentowności operacyjnej w średnim okresie, zgodnej z normami obowiązującymi w sektorach win i alkoholi mocnych.