We wtorek 26 maja br. po zamknięciu sesji zarząd GPW poinformował, że w związku z opublikowaniem przez spółkę raportu rocznego za rok 2014, począwszy od 27 maja 2015 nastąpi wznowienie obrotu jej akcjami. Był wstrzymany od 5 maja tego roku.

Ostatnie tygodnie to czas dużej aktywności spółki, która w poprzednich kilku latach zmagała się ze skutkami zadłużenia i walką z wierzycielami. Pod koniec 2014 roku Belvedere (na GPW notowany pod nazwą Sobieski) wdrożył jednak nową strategię „Znowu w grze 2018". Jej efektem ma być lepsza kondycja finansowa firmy i jej mocniejsza pozycja na rynku alkoholi.

Widać już pierwsze pozytywne skutki działań naprawczych. Belvedere poinformowało ostatnio, że sprzedało na rzecz sieci handlowej Carrefour Polska butiki Galerie Alkoholi.

Firma nie zdradza, ile pozyska ze sprzedaży aktywów w poszczególnych krajach. W sumie w ciągu najbliższych dwóch lat powinno to być ok. 20 mln euro.

Jak powiedział „Parkietowi" Jean-Noël Reynaud, prezes Belvedere, firma zainwestuje też 20 mln euro w zakłady produkujące wódkę w Starogardzie Gdańskim oraz w Obeliai na Litwie. Finalizacja projektu w Starogardzie Gdańskim możliwa jest pod koniec 2016 r. W sumie unowocześnienie zakładów w Polsce i na Litwie powinno przełożyć się na wzrost wyniku EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) o ponad 10 mln euro rocznie.

Plan „Znowu w grze 2018" ma sprawić, że w 2018 roku przychody producenta Sobieskiego wyniosą 420–460 mln euro, a EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) 50–70 mln euro.

W 2014 r. strata netto alkoholowej grupy na GPW notowanej pod nazwą Sobieski wyniosła 18,2 mln euro. Rok wcześniej miała ona niemal 190 mln euro zysku. Rok do roku EBITDA spadła o 5,4 mln euro, do 5,2 mln euro. Jednak, jak zaznacza Belvedere, przekroczyła założenia na poziomie przekraczającym 3,8 mln euro. Zmiany, jakie zachodzą w spółce, ma odzwierciedlać zmiana nazwy na Marie Brizard Wine & Spirits. Zarząd przedstawi swoją propozycję na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zaplanowanym na 30 czerwca 2015 r.