O 43 proc., do 18 mln litrów, zwiększyła się w 2013 r. sprzedaż Soplicy należącej do spółki CEDC, którą rok temu przejął za długi rosyjski miliarder Roustam Tariko. Tak duży skok zagwarantował polskiej marce drugie miejsce wśród wódek, na które popyt rośnie najszybciej na świecie – wynika z najnowszego rankingu Millionaires' Club  przygotowanego przez pismo „Drinks International".

Soplicę, która swój wynik zawdzięcza m.in. rosnącej popularności wódek smakowych, wyprzedziła tylko Morosha należąca do Global Spirits.  Na ósmym miejscu tego zestawienia znalazła się Żołądkowa Gorzka, której właścicielem jest Stock Spirits. Oczko niżej trafiła Żubrówka, należąca również do CEDC.

Marka ta zajęła też piąte miejsce wśród najpopularniejszych wódek o zasięgu globalnym. To najlepszy wynik wśród trunków z Polski. Produkowany przez grupę Belvedere Sobieski trafił na 13. pozycję, a Wyborowa grupy Pernod Ricard znalazła się dwa oczka niżej.

– Sukces Żubrówki jest po części efektem zwiększenia aktywności na rynkach eksportowych, ale przede wszystkim wynika on ze znakomitych rezultatów osiągniętych w Polsce, która pozostaje jednym z największych rynków wódki na świecie – mówi „Rz" Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik CEDC.

W maju tego roku udziały czystego wariantu wódki CEDC, czyli Żubrówki Białej, były o ponad 3 pkt proc. wyższe niż przed rokiem.

Bez podziału na marki globalne i regionalne najwyższe – dziewiąte – miejsce wśród naszych wódek zajął Krupnik grupy Belvedere. Obronił swoją pozycję sprzed roku. Tuż za nim znalazła się ponownie Czysta de Luxe Stock Spirits.

Branża spirytusowa obawia się, że w tym roku trudno będzie o powtórzenie dobrych wyników. Powód? Od 1 stycznia akcyza na wyroby spirytusowe poszła w górę o 15 proc. Już w pierwszym kwartale popyt na czystą spadł o 5 proc., mimo że nie wszyscy dystrybutorzy podnieśli ceny.

Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy obawia się, że mniejszy może być w tym roku także eksport naszej wódki. W 2013 r. zwiększył się on o 20 proc.

Tymczasem mamy sporo do nadrobienia. W połowie lat 80. XX w. sprzedawaliśmy za granicę ok. 80 mln l wódki. W 2013 r. było to 40,25 mln l. Podczas I Kongresu Branży Spirytusowej Marek Korowajczyk z Ministerstwa Gospodarki zaznaczył, że administracja będzie promować polskie mocne alkohole podczas spotkań dyplomatycznych i handlowych. Do tego potrzebna jest jednak poprawa ich reputacji w kraju.

Autopromocja
CFO Strategy & Innovation Summit 2021

To już IV edycja kongresu dla liderów świata finansów

WEŹ UDZIAŁ

—Beata Drewnowska