W 2014 r. strata netto alkoholowej grupy na GPW notowanej pod nazwą Sobieski wyniosła 18,2 mln euro. Rok wcześniej miała ona niemal 190 mln euro zysku.

Rok do roku EBITDA (zysk operacyjny wraz z amortyzacją) spadła o 5,4 mln euro, do 5,2 mln euro. Jednak, jak zaznacza Belvedere, przekroczyła założenia na poziomie przekraczającym 3,8 mln euro.

Zatrudnienie w dół

Mniejsza była strata operacyjna producenta wódki Sobieski. W 2014 r. wyniosła 13,9 mln euro, wobec 35,7 mln euro rok wcześniej. Natomiast z kontynuowanej działalności operacyjnej Belvedere zanotował 1 mln euro, wobec 0,3 mln euro przed rokiem.

Belvedere tłumaczy, że spadek jego marż handlowych w 2014 r. było efektem mniejszych przychodów ze sprzedaży. Jednak grupa podjęła już działania mające je poprawić, m.in. dotyczące pozbycia się mniej rentownych aktywności.

Koszty marketingowe zmalały rok do roku o 6,5 mln euro. Z 2975 osób, do 2493 zmalała też w ubiegłym roku liczba zatrudnionych.

W pierwszym kwartale 2015 r. sprzedaż netto Belvedere wyniosły 91,6 mln euro, wobec 95,6 mln euro przed rokiem.

Krupnik zyskuje

We Francji, kraju numer jeden dla grupy, przychody netto spadły o 5,3 proc., do 39,6 mln euro. W Polsce, drugim z rynku Belvedere, sprzedaż w pierwszym kwartale zwiększyła się o 13,9 proc., do 38,1 mln euro. Swoja pozycję umocniła wódka Krupnik, osiągając 12,2 proc. udziałów w rynku wódki.

Autopromocja
CFO Strategy & Innovation Summit 2021

To już IV edycja kongresu dla liderów świata finansów

WEŹ UDZIAŁ

Pod koniec 2014 r. Belvedere ogłosiło strategię „Znowu w grze 2018. Jej realizacja ma sprawić, że w 2018 r. przychody producenta Sobieskiego wyniosą 420–460 mln euro, a EBITDA 50–70 mln euro.

Porządki w grupie już trwają. Belvedere porozumiało się z siecią handlową Carrefour Polska w sprawie sprzedaży butików Galerie Alkoholi.

Jean-Noël Reynaud, prezes Belvedere powiedział w rozmowie z „Parkietem", że 20 mln euro kosztować będą inwestycje w zakładach grupy Belvedere produkujących wódkę w Starogardzie Gdańskim oraz w Obeliai na Litwie. Z punktu widzenia grupy kluczowa jest szczególnie Polska, drugi po Francji rynek pod względem przychodów w 2014 r. Dzięki rozbudowie zakładu w Starogardzie Gdańskim będziemy kontrolować tam cały proces produkcji wódki. W sumie unowocześnienie zakładów w Polsce i na Litwie powinno przełożyć się na wzrost wyniku EBITDA o ponad 10 mln euro rocznie.