Starbucks wprowadził przełomową innowację i ma problem. Zaszkodził kawiarniom

Starbucks wprowadził zamówienia mobilne i ma problem. Choć możliwość złożenia zamówienia przez aplikację zmniejszyła kolejki do kas Starbucksa, to większe kolejki do baristów obniżyły zyski kawiarni.

Aktualizacja: 27.01.2017 15:17 Publikacja: 27.01.2017 15:08

Starbucks wprowadził przełomową innowację i ma problem. Zaszkodził kawiarniom

Foto: Bloomberg

W kawiarniach Starbucks w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Kanadzie można odebrać kawę bez kontaktu z kasą. Wystarczy skorzystać z aplikacji Mobile Order and Pay – wybrać kawiarnię, zamówić wybrany produkt, a na miejscu tylko go odebrać.

Wielu klientom spodobał się brak konieczności oczekiwania w kolejach do kas. Według Fortune.com aplikacja odpowiada aż za 10 proc. transakcji wykonywanych w najbardziej ruchliwych placówkach, w szczytowych momentach nawet do 20 proc.– Mobilne zamówienia i płatności zostały dobrze przyjęte przez naszych klientów. Dzięki tej funkcji, mogą oni zamawiać kawę i inne produkty z wyprzedzeniem, uniknąć kolejek i długiego czasu oczekiwania na realizację zamówienia. Rezultatem wprowadzenia mobilnych zamówień i płatności były krótsze kolejki, szybsza obsługa, bardziej wydajny system operacji wewnętrznych – powiedział dyrektor Starbucks Howard Schultz.

Po podsumowaniu wyników okazało się jednak, że automatyzacja nie przyniosła oczekiwanego wzrostu. Ostatni kwartał 2016 r. przyniósł placówkom zaledwie 3-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu do oczekiwanych przez analityków 3,8 proc. Dzięki aplikacji wzrost uzyskało jedynie 600 lokali – podaje CNBC.

– Choć transakcje mobilne są dobrodziejstwem dla sieci, to ich obsługa zaszkodziła wielu kawiarniom. Korek tworzący się w miejscu odbioru kawy sprawia, że wielu klientów opuszcza lokal jeszcze przed złożeniem zamówienia – pomimo krótkich kolejek do kas – wyjaśnił na konferencji prezes Starbucksa Kevin Johnson.

Johnson zapowiedział likwidację wąskiego gardła przez lepsze oznakowanie kubków, wysyłanie wiadomości tekstowych o gotowej kawie i zatrudnienie większej liczby pracowników do obsługi mobilnych transakcji.

W Polsce także od 2015 r. na systemach iOS oraz Android dostępna jest Aplikacja Mobilna Starbucks. Nie posiada ona jeszcze wszystkich funkcji swojego amerykańskiego pierwowzoru.

Przemysł spożywczy
Węgry zakazały importu polskiej wołowiny i wieprzowiny. To odwet
Przemysł spożywczy
Zmarł jeden z twórców imperium lodziarskiego Koral
Przemysł spożywczy
Polskie Jeżyki i Grześki łączą siły z niemieckimi zającami
Przemysł spożywczy
Słynny producent alkoholi luksusowych zwolni ponad tysiąc pracowników
Przemysł spożywczy
Zakaz reklamy piwa? Ministerstwo nie mówi „nie”
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem