Aby żywność była nowoczesna

Warszawa zostanie jednym z pięciu centrów innowacji dla tej branży. Unia Europejska przeznaczy na ten cel 400 mln euro.

Aktualizacja: 04.06.2017 19:38 Publikacja: 04.06.2017 18:53

Foto: 123RF

Liczące 50 partnerów z 13 krajów UE konsorcjum FoodConnect wygrało konkurs Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii na utworzenie EIT Food – jednostki, która ma wynieść europejski przemysł rolno-spożywczy na światowe szczyty rozwoju.

Prestiż i pieniądze

– Do końca 2017 r. powstanie pięć oddziałów w różnych częściach Europy – mówi prof. Krzysztof Klincewicz, dyrektor warszawskiego oddziału. Warszawa będzie odpowiadała za Europę Środkowo-Wschodnią oraz kraje nordyckie. Projekt oficjalnie ruszy we wrześniu, w ubiegłym tygodniu partnerzy podpisali w Warszawie akt notarialny, zakładający regionalny oddział EIT Food.

Dla Polski to prestiż, ale i ogromne pieniądze – projekt otrzyma do podziału 400 mln euro unijnego grantu, dodatkowo partnerzy zainwestują łącznie około 1,2 mld euro, czyli aż 5 mld zł.

Europejski rynek żywności to setki miliardów euro, ponad 260 tys. producentów żywności i 44 mln zatrudnionych ludzi. – Trzeba odejść od stereotypu, że sektor rolno-spożywczy to tylko produkcja surowca. Są tu, i aspekty etyczne, i komunikacja konsumencka – mówi dr Magdalena Klimczuk-Kochańska z Wydziału Zarządzania UW, partnera projektu.

W EIT Food działają polskie filmy – producent żywności Maspex i firma logistyczna Raben Polska oraz dwa startupy, GeoPulse oraz Kontakt.io. Staną oni obok takich globalnych korporacji jak Nestle, Siemens, czy Pepsi. Do tego Uniwersytet Warszawski i Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN, które będą współpracować z uniwersytetami tej rangi co Cambridge.

Sukces zależy od nas

Maspex liczy na nowe pomysły. – Nasza firma postanowiła być częścią EIT Food, gdyż widzimy potencjał rozwoju w innowacjach oraz lepszym dostosowaniu do zmieniających się potrzeb rynkowych – mówi Marta Kutyna-Bakalarska, pełnomocnik Maspex ds. EIT Food.

Grupa Raben szuka usprawnień w transporcie i magazynowaniu. – Sektor żywności stanowi 27 proc. udziału naszej sprzedaży – mówi Zbigniew Kępiński, menedżer ds. badań i rozwoju w Grupie Raben. Ich wkładem jest rozumienie specyfiki łańcucha dostaw tej branży.

EIT Food ma na wielką skalę rozwinąć innowacyjność produkcji żywności. Organizatorzy zakładają powstanie aż 350 startupów, wykształcenie 10 tys. studentów, powstanie blisko 300 nowych produktów, usług i procesów.

Bluetooth a żywność

Szymon Niemczura, szef Kontakt.io, jest entuzjastycznie nastawiony do projektu. – Cieszę się, że zaproszono do niej startupy, nie tylko korporacje – mówi. – Możemy dostarczyć oprogramowanie, które monitoruje poziom CO2, umożliwia śledzenie zwierząt na pastwiskach i sprzętu, czy pozwala na zmniejszenie ilości odpadów – tłumaczy.

Zaletą UW okazała się wszechstronność. – Potrzebowali partnera z ogólnymi kierunkami, jak chemia czy biologia, liczą też na doświadczenie w modelowaniu procesów – mówi dr Magdalena Klimczuk-Kochańska.

EIT Food utworzy cztery programy. Prace skupią się na spersonalizowanej zdrowej żywności, cyfryzacji systemu żywności, rozwoju łańcucha dostaw oraz efektywnym wykorzystaniu zasobów. Chodzi m.in. o tworzenie inteligentnych opakowań, zbadanie potencjału druku 3D do przygotowywania żywności czy recykling żywności. – Niektóre odpady mogą wrócić do produkcji, np. skórki z jabłek – mówi dr Klimczuk-Kochańska.

Co dalej? We wrześniu odbędzie się w Warszawie walne zgromadzenie partnerów, na które zjadą nawet prezesi Nestle czy PepsiCo.

Jak EIT wspiera innowacje

Główne działania EIT Food: programy edukacyjne, wsparcie startupów i innowacyjne projekty badawcze rozpoczną się w 2018 r. Na najbliższe siedem lat EIT Food otrzymało od centrali EIT w Budapeszcie ok. 400 mln euro. Jaka część grantu przypadnie Warszawie – zależy od planów EIT Food – informuje Magdalena Gryszko z działu komunikacji. Jako unijny ośrodek EIT organizuje konkursy na tworzenie innowacji w całej Europie. Zgłaszają się do nich konsorcja biznesu, edukacji i instytucji badawczych. W przyszłym roku EIT ogłosi kolejne dwa konkursy w obszarach mobilności miejskiej i produkcji o wysokiej wartości dodanej. – Mamy dziś 30 centrów innowacji i ponad 1000 partnerów w całej Europie, jesteśmy największą wspólnotą innowacji, może nawet na świecie – mówi Gryszko. Działamy do tej pory w sześciu obszarach – klimatu, energii, surowców, zdrowia, IT, żywności. W Polsce z EIT współpracują już instytucje w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.

Opinia

Przemysław Żelazowski, założyciel GeoPulse i wykładowca UW

Nasza dziedzina jest blisko sektora kosmicznego i obserwacji Ziemi. Dziś mamy rewolucję w sektorze kosmicznym, jest dużo satelitów obserwujących Ziemię, niektóre dane są dostępne za darmo, jednak między satelitami a ich końcowym użytkownikiem, np. rolnikiem, jest ogromna bariera. Obrabiamy dane z satelity i przekazujemy do rolników, a nawet ich maszyn. Należymy do stowarzyszenia 50 startupów, które jest członkiem EIT Food. Złożyliśmy już projekt na zdalne wykrywanie chorób grzybicznych pszenicy. Chodzi o to, by oddzielić zainfekowane części pola od zdrowych. Nowoczesny kombajn będzie mógł osobno zbierać zboże lepszej i gorszej jakości. W konsorcjum są duzi producenci sprzętu i świetne uczelnie rolnicze, współpraca wygląda obiecująco.

Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku