Polska flaga w reklamach

Wystarczy niewielka modyfikacja kolorystyczna lub przestrzenna flagi narodowej, aby mogły pojawiać się na niej treści reklamowe – uważa Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Aktualizacja: 11.11.2012 09:05 Publikacja: 11.11.2012 08:21

Polska flaga w reklamach

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Zaniepokojenie umieszczaniem reklam i prowadzeniem kampanii reklamowych z wykorzystaniem polskiej flagi narodowej wyraził poseł Krzysztof Brejza. Przodują w tym firmy z branży alkoholowej. Poseł uważa, że może to naruszać godność symboli narodowych, i ma wątpliwość, czy takie działanie jest zgodne z prawem.

O tym, że godłem RP jest wizerunek orła białego w koronie na czerwonym polu, a barwami narodowymi są kolory biały i czerwony, stanowi art. 28 Konstytucji RP. Szczegółowo kwestie te normuje zaś ustawa z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Określa, że barwami narodowymi są biel i czerwień ułożone w dwóch poziomych, równoległych pasach tej samej szerokości, z których górny jest koloru białego, a dolny czerwonego.

Załącznik nr 2 do ustawy precyzuje współrzędne trójchromatyczne barw, ich składowe oraz dopuszczalne różnice barwy białej i czerwonej. W zakresie przestrzennym odwzorowania barw narodowych ustawa przewiduje jedynie układ poziomy lub pionowy.

Ustawa (art. 16 ust. 1) wprowadza generalny zakaz umieszczenia symboli RP na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego. Znieważenie, niszczenie, uszkodzenie lub usuwanie zaś flagi Polski to – na podstawie art. 137 § 1 kodeksu karnego – występek zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Ustawodawca dozwolił jednak (w art. 16 ust. 2) na umieszczenie na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego godła i barw RP w formie stylizowanej lub artystycznie przetworzonej.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznaje, że są to pojęcia dość nieostre i mogą budzić spory interpretacyjne. Według słow nikowej definicji „stylizowanie" w plastyce to przedstawienie postaci lub przedmiotów w sposób dekoracyjny, a „artystyczne przetworzenie" jest pojęciem jeszcze szerszym, bo oznacza zmianę czegoś, nadanie temu innego kształtu i wyglądu.

W konsekwencji właśnie poprzez nieznaczne często modyfikacje barwy lub kompozycji flagi na przedmiotach komercyjnych nie mogą być one uznane za symbol Rzeczypospolitej Polskiej chroniony prawnie.

Ustawodawca nie przewidział i w związku z tym nie normuje wariacji z wykorzystaniem barw narodowych w postaci np. logo z wyobrażeniem powiewającej flagi. Ministerstwo uważa jednak, że skoro nie ma ustawowego zakazu, to takie ich wykorzystanie także nie jest sprzeczne z prawem.

Za barwy narodowe nie może być ponadto uznane umieszczenie pasów bieli i czerwieni w innym układzie niż ustawowo określony. Ulokowanie więc treści marketingowych na stylizowanym wyobrażeniu barw narodowych mieści się w zakresie szerokiej interpretacji dozwolonych przypadków wykorzystania symbolu narodowego. Barwami narodowymi nie będą też takie kolory, które nie odpowiadają parametrom w znaczeniu ustawowym.

Sprawę wykorzystania polskich symboli narodowych w celach marketingowych podczas Euro 2012 badała także Prokuratura Rejonowa Warszawa-Mokotów. Zawiadomienie złożył Wiesław Johann, były sędzia Trybunału Konstytucyjnego. Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania, nie stwierdzając, by doszło do profanacji.

Zaniepokojenie umieszczaniem reklam i prowadzeniem kampanii reklamowych z wykorzystaniem polskiej flagi narodowej wyraził poseł Krzysztof Brejza. Przodują w tym firmy z branży alkoholowej. Poseł uważa, że może to naruszać godność symboli narodowych, i ma wątpliwość, czy takie działanie jest zgodne z prawem.

O tym, że godłem RP jest wizerunek orła białego w koronie na czerwonym polu, a barwami narodowymi są kolory biały i czerwony, stanowi art. 28 Konstytucji RP. Szczegółowo kwestie te normuje zaś ustawa z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Określa, że barwami narodowymi są biel i czerwień ułożone w dwóch poziomych, równoległych pasach tej samej szerokości, z których górny jest koloru białego, a dolny czerwonego.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów