Policja spisze przebieg auta przy każdej kontroli - nowe przepisy od 1 stycznia 2020 r.

Od 1 stycznia 2020 r. policja będzie miała obowiązek spisywania stanu licznika w kontrolowanych pojazdach. Od tej czynności funkcjonariusze odstąpią tylko w nielicznych przypadkach.

Aktualizacja: 06.10.2019 09:25 Publikacja: 05.10.2019 22:00

Policja spisze przebieg auta przy każdej kontroli - nowe przepisy od 1 stycznia 2020 r.

Foto: Fotorzepa / Piotr Guzik

Od 25 maja 2019 r.  tego roku cofanie liczników w samochodach czy motocyklach to przestępstwo zagrożone karą nawet do lat 5 więzienia. Karze podlega nie tylko nieuczciwy mechanik oferujący taką usługę, ale i zlecający fałszowanie wskazań drogomierza.

Teraz do walki z tego typu patologią mają zostać wysłani funkcjonariusze policji i innych służb  uprawnionych do kontroli m.in. Inspekcji Transportu Drogowego.

Czytaj też: Zmiany w prawie karnym - kiedy kierowca odpowie za cofnięcie licznika

Ministerstwo spraw wewnętrznych skierowało do uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego. Można z niego wyczytać, że funkcjonariusze będą mieli obowiązek odczytywać stan drogomierza niemal przy każdej kontroli, także wtedy, gdy nie będą poddawali auta badaniu technicznemu. To oznacza, że co do zasady każdy zatrzymany do kontroli pojazd będzie musiał mieć spisany licznik. Będą mogli odstąpić od tej czynności tylko  podczas  zorganizowanych akcji kontrolnych ukierunkowanych na badanie trzeźwości jak największej liczby kierowców, a także podczas wykonywania kontroli drogowej z równoczesną kontrolą celną lub graniczną.

W pojazdach, które nie zostały jeszcze zarejestrowane w Polsce funkcjonariusz, oprócz przebiegu, spisze numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu. Nie będzie to dotyczyć aut przewożonych przez terytorium Polski do innego kraju.

Natomiast kontrola wskazań licznika w pojeździe holowanym lub przewożonym na lawecie  będzie zależała od decyzji kontrolującego. Jeśli uzna, że jest to zbyt niebezpieczne, będzie mógł zaniechać kontroli.

Odczytane wskazania drogomierza mają być niezwłocznie przesyłane do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Przypomnijmy, że od maja 2019 r.  obowiązują nowe przepisy dotyczące wymiany drogomierza. Można jej dokonać tylko w przypadku  uszkodzenia licznika lub konieczności wymiany elementu, z którym jest on nierozerwalnie związany. Wówczas właściciel pojazdu, nawet niezarejestrowanego, ma 14 dni na wizytę w stacji kontroli pojazdów w celu sprawdzenia, czy licznik działa prawidłowo.

Od 1 stycznia 2020 r. diagnosta będzie musiał dodatkowo zidentyfikować pojazd w CEP, sprawdzić licznik (wzrokowo) i ustali jego wskazania zgodnie z jednostką miary oraz porównać odczyt z historią pojazdu i oświadczeniem posiadacza pojazdu o powodach wymiany licznika złożonym na piśmie pod rygorem odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych informacji. Wszystkie te dane diagnosta wpisze do bazy CEP, a kierowcy wyda wyda zaświadczenie z wynikiem odczytu. Oświadczenie kierowcy przekaże zaś do starostwa. Za to wszystko kierowca zapłaci przed badaniem 50 zł.

Od 25 maja 2019 r.  tego roku cofanie liczników w samochodach czy motocyklach to przestępstwo zagrożone karą nawet do lat 5 więzienia. Karze podlega nie tylko nieuczciwy mechanik oferujący taką usługę, ale i zlecający fałszowanie wskazań drogomierza.

Teraz do walki z tego typu patologią mają zostać wysłani funkcjonariusze policji i innych służb  uprawnionych do kontroli m.in. Inspekcji Transportu Drogowego.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP