Wyrok dotyczy obowiązujących na Łotwie przepisów przewidujących, że informacje o punktach karnych nałożonych na kierowców za wykroczenia drogowe są publicznie dostępne dla każdego. Nie trzeba wykazywać szczególnego interesu. Jak tłumaczyła Łotwa, ma to służyć poprawie bezpieczeństwa na drogach. Ale TSUE stwierdził dziś, że nie zostało wykazane, by udostępnianie ich każdemu, kto się o to zwróci, było konieczne do osiągnięcia tego celu.
Prywatność pana B.
Skargę konstytucyjną na przepisy łotewskie wniósł pan B., na którego nałożono punkty karne za kilka wykroczeń drogowych. Organ odpowiedzialny za bezpieczeństwo na drogach tj. Ce?u satiksmes droš?bas direkcija (dyrekcja bezpieczeństwa ruchu drogowego) wpisał je do krajowego rejestru pojazdów i ich kierowców. Zgodnie z łotewskimi przepisami, informacje dotyczące punktów karnych są publicznie dostępne i przekazywane wszystkim osobom, które się o to zwrócą. Nie muszą przy tym wykazywać szczególnego interesu. Dotyczy to także firm. Pan B. uważał, że jego dane zostały przekazane do ponownego wykorzystania kilku przedsiębiorstwom. W ocenie B. naruszone zostało jego prawo do prywatności na mocy konstytucji.
Łotewski Trybunał Konstytucyjny uznał, że powinien uwzględnić ogólne rozporządzenie w sprawie ochrony danych RODO. Zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE o wyjaśnienie zakresu kilku przepisów tego aktu. Zapytał m.in., czy w przypadku uznania, że zaskarżony przepis jest niezgodny z łotewską konstytucją, interpretowaną zgodnie z prawem Unii, można byłoby jednak utrzymać w mocy jego skutki prawne do dnia ogłoszenia przez TK ostatecznego wyroku. A to dlatego, że wyrok ten będzie miał wpływ na dużą liczbę stosunków prawnych.
Nie zawsze cel uświęca środki
W wyroku wydanym 22 czerwca 2021 r. TSUE orzekła, że litewskie przepisy nie są zgodne z RODO. Stwierdził on, że ani prawo publicznego dostępu do dokumentów urzędowych, ani prawo do wolności informacji nie uzasadniają takiego uregulowania.
TSUE potwierdził, że poprawa bezpieczeństwa na drogach stanowi cel interesu publicznego uznawany przez Unię, więc państwa członkowskie mogą zakwalifikować bezpieczeństwo na drogach jako „zadanie realizowane w interesie publicznym". Jednak konieczność przekazywania danych osobowych dotyczących punktów karnych dla osiągnięcia tego celu nie została przez Łotwę wykazana.