Rowerzysta w kasku i z odblaskiem

Być może już niebawem producentom nie uda się sprzedać roweru bez podstawowego oświetlenia. Mogą się też zmienić zasady pierwszeństwa na drogach

Aktualizacja: 04.02.2009 07:33 Publikacja: 04.02.2009 07:00

Rowerzysta w kasku i z odblaskiem

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

W Ministerstwie Infrastruktury pracuje specjalny zespół, który ma przygotować poprawki i zmiany w przepisach dla rowerzystów. Główny ich cel to bezpieczniejsza jazda i bardziej precyzyjne przepisy. Ministerstwo zamierza to osiągnąć przez wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku i wyposażenia rowerów w elementy odblaskowe. W zespole przygotowującym nowe przepisy pracują też przedstawiciele Komendy Głównej Policji oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Myślimy o wprowadzeniu obowiązkowych kasków dla wszystkich rowerzystów – mówi „Rz” Andrzej Grzegorczyk z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. I dodaje, że jeśli się nie uda, pozostanie liczyć na rozsądek rowerzystów, którzy wzorem narciarzy sami zadbają o własne bezpieczeństwo.

– Nawet jeśli kaski nie dla wszystkich, to przynajmniej dla dzieci i młodzieży. Granicę wieku można ustalić np. na 15 czy 18 lat (podobnie jak obowiązkowego noszenia odblasków) – dodaje Mariusz Wasiak z Komendy Głównej Policji.

Być może rowerzyści będą też musieli wyposażyć swoje dwa kółka w elementy odblaskowe.

– To naprawdę niewielki koszt – przekonuje Wasiak.

[srodtytul]Widoczny – bezpieczniejszy[/srodtytul]

Policja wolałaby wprowadzić obowiązkowe kamizelki dla rowerzystów, by ułatwić im życie i zapewnić większe bezpieczeństwo.

Pojawiają się kolejne pomysły. Niebawem policja rozpocznie jeszcze inną akcję.

– Chcemy apelować do sprzedawców, żeby nie odbierali od producentów rowerów bez świateł – zapowiada Wasiak. – Koszt oświetlenia jest niewielki, a jeśli okaże się zbędne, łatwo je zdemontować.

Resort chce też zaprowadzić porządek w przepisach poświęconych rowerzystom. Pojawić się mają nowe definicje, np. ścieżki rowerowej – jasno określona będzie ich szerokość, przebieg, granica z innymi drogami. Uregulowane zostaną na nowo relacje między rowerzystami a kierowcami i pieszymi (kwestie pierwszeństwa na drogach).

[srodtytul]Główne grzechy[/srodtytul]

Sami rowerzyści nie są zadowoleni z warunków jazdy po polskich drogach. Narzekają na brak dobrych ścieżek rowerowych, parkingów i niechęć kierowców oraz pieszych.

– Mam dość pieszych poruszających się po ścieżkach dla nas przeznaczonych i wykrzykujących obelgi pod adresem rowerzystów – mówi „Rz” Jakub Marley, członek stowarzyszenia Bicyklomaniacy.

Druga sprawa to brak parkingów czy choćby stojaków na rowery w okolicach centrów handlowych, urzędów, banków, kin itd.

– Musi upłynąć jeszcze dużo wody, by rower był traktowany na równi z autem – twierdzi Marley.

Ale i sami rowerzyści mają grzechy na sumieniu. Największy to jazda po chodniku. Nadużywanie chodników ma swoją przyczynę – w polskich miastach praktycznie nie istnieje logiczna sieć ścieżek rowerowych. Nawet jeśli są, to kończą się w miejscach zupełnie niespodziewanych.

Drugi, nie mniej ważny, problem to jazda po pijanemu.

– Połowa z zatrzymanych pijanych kierowców to rowerzyści – podaje Wasiak. – Przez długi czas to właśnie oni stanowili główną klientelę ekspresowych sądów. Często, choć poruszali się w stanie nietrzeźwym rowerem, tracili prawo jazdy. Na niewiele jednak to się zdało.

W niektórych miastach powstały nawet specjalne patrole, które nadzorowały miejsca atrakcyjne dla rowerzystów, a jednocześnie atrakcyjne towarzysko (okolice plant, parków, lasów).

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.lukaszewicz@rp.pl]a.lukaszewicz@rp.pl[/mail][/i]

W Ministerstwie Infrastruktury pracuje specjalny zespół, który ma przygotować poprawki i zmiany w przepisach dla rowerzystów. Główny ich cel to bezpieczniejsza jazda i bardziej precyzyjne przepisy. Ministerstwo zamierza to osiągnąć przez wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku i wyposażenia rowerów w elementy odblaskowe. W zespole przygotowującym nowe przepisy pracują też przedstawiciele Komendy Głównej Policji oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Myślimy o wprowadzeniu obowiązkowych kasków dla wszystkich rowerzystów – mówi „Rz” Andrzej Grzegorczyk z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. I dodaje, że jeśli się nie uda, pozostanie liczyć na rozsądek rowerzystów, którzy wzorem narciarzy sami zadbają o własne bezpieczeństwo.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów