Od 2016 r. wszystkie pojazdy kategorii L, tj. motocykle, motorowery, skutery i quady sprzedawane w Unii Europejskiej będą musiały spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Nowe rozporządzenie, które we wtorek przyjął Parlament Europejski, zastąpi dotychczasową dyrektywę ramową 2002/24/WE i 14 innych odsyłających do niej dyrektyw.
Kierowcy motocykli stanowią w krajach UE tylko 2 proc. uczestników ruchu drogowego, ale odsetek ofiar śmiertelnych w wypadkach z ich udziałem wynosi kilkanaście procent. Nowe przepisy mają pomóc w zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzony zostanie obowiązek stosowania układów przeciwblokujących (ABS) w motocyklach z silnikiem powyżej 125 cm sześc.
Mniejsze motocykle powinny mieć ABS lub kombinowane układy hamulcowe (CBS). Do obowiązkowych elementów wyposażenia dołączą automatyczne włączniki reflektorów, uruchamiające się po zapaleniu silnika. Mają one poprawić widoczność pojazdów i kierowców wśród innych uczestników ruchu.
Motocykle będą bardziej ekologiczne dzięki stopniowemu wprowadzaniu zaostrzonych norm emisji zanieczyszczeń. Rozporządzenie zakłada upowszechnienie stosowania zaawansowanych układów diagnostycznych (OBD), które sygnalizują błędy m.in. w systemie kontroli emisji. Ułatwi to sprawną i skuteczną naprawę pojazdu.