Homologacja polska tak jak unijna

Od soboty świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej auto do zasilania gazem ma kosztować 1,6 tys. zł, a jego zmiana 400 zł.

Publikacja: 21.06.2013 09:41

Homologacja polska tak jak unijna

Foto: www.sxc.hu

22 czerwca zaczynają obowiązywać wysokie kary pieniężne za złamanie przepisów o homologacji pojazdów. Nowela kodeksu drogowego, która właśnie wchodzi w życie, przewiduje m.in. karę za wprowadzenie do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego świadectwa albo pojazdu wcześniej już wycofanego. Chodzi o kwotę nie większą niż 25 proc. wartości sprzedaży auta bez homologacji lub wycofanego z obrotu.

Nowela wprowadza generalną zharmonizowaną procedurę homologacji typu. Oznacza to, że świadectwo homologacji typu wydane zgodnie z wymaganiami unijnymi w jednym z krajów UE będzie uznawane na terytorium wszystkich bez potrzeby ponownego przeprowadzania całej procedury.

Zmiany mają na celu implementację zapisów zawartych w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z 5 września 2007 r. Określa ona ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów.

Co nowela oznacza dla polskich kierowców? Sceptycy uważają, że wyższe ceny, bo producenci zostają zobowiązani do homologacji najdrobniejszych części samochodowych. A to proces nie tylko kosztowny, ale także pracochłonny.

Identyczne obawy dotyczą przerabiania aut na zasilane gazem. Na razie nowe opłaty dotyczą tylko firm, które prowadzą taką działalność.

Obszerna nowelizacja kodeksu drogowego wymogła wydanie też 16 nowych lub poprawionych rozporządzeń. Jedno z nich ustala wysokość opłaty za wydanie świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu na 800 zł. Tyle samo kosztuje udzielenie dopuszczenia jednostkowego pojazdu.

Podstawa prawna:

- nowela kodeksu drogowego i rozporządzenia do niej z 10 października 2012 r. (DzU z 21 grudnia, poz. 1448)

22 czerwca zaczynają obowiązywać wysokie kary pieniężne za złamanie przepisów o homologacji pojazdów. Nowela kodeksu drogowego, która właśnie wchodzi w życie, przewiduje m.in. karę za wprowadzenie do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego świadectwa albo pojazdu wcześniej już wycofanego. Chodzi o kwotę nie większą niż 25 proc. wartości sprzedaży auta bez homologacji lub wycofanego z obrotu.

Nowela wprowadza generalną zharmonizowaną procedurę homologacji typu. Oznacza to, że świadectwo homologacji typu wydane zgodnie z wymaganiami unijnymi w jednym z krajów UE będzie uznawane na terytorium wszystkich bez potrzeby ponownego przeprowadzania całej procedury.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku