Auto z Anglii zarejestrujemy w Polsce

Polska musi zezwolić na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie - orzekł dziś Trybunał Sprawiedliwości UE. Taki sam wyrok wydał w stosunku do Litwy

Publikacja: 20.03.2014 11:09

Auto z Anglii zarejestrujemy w Polsce

Foto: www.sxc.hu

Chodzi o samochody przystosowane do ruchu lewostronnego, który obowiązuje np. w Wielkiej Brytanii. Osoby, które chciałyby sprowadzić stamtąd samochód do Polski czy na Litwę, nie mogą go w tych krajach zarejestrować bez uprzedniego przełożenia kierownicy na lewą stronę. Taka przeróbka wiąże się ze sporym wydatkiem, który powoduje, że sprowadzenie auta z Wielkiej Brytanii do Polski jest nieopłacalne.

Producent decyduje, gdzie kierownica

Komisja Europejska stwierdziła, że nałożony przez Polskę i Litwę obowiązek przeniesienia na lewą stronę kierownicy umieszczonej w samochodach osobowych po prawej stronie jest sprzeczny z przepisami  UE dotyczącymi homologacji (w zakresie nowych pojazdów) oraz zasadami swobodnego przepływu towarów (w zakresie pojazdów zarejestrowanych wcześniej w innym państwie członkowskim). Złożyła więc skargę na te kraje do TSUE, a ten podzielił argumenty Komisji.

- Państwa członkowskie nie mogą zabronić, ograniczyć lub przeszkodzić rejestracji, sprzedaży, wprowadzania do ruchu bądź użytkowania pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względów związanych z ich konstrukcją, funkcjonowaniem, lub układem kierowniczym, jeżeli odpowiadają one wymogom dyrektywy ramowej 2007/46 o homologacji pojazdów silnikowych i dyrektywy 70/311 w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do układów kierowniczych pojazdów silnikowych i ich przyczep - orzekł Trybunał w Luksemburgu.

W dzisiejszych wyrokach (sygn. C-639/11 i C-61/12) wskazał, że ustanowione przez obie dyrektywy ramy mają zapewnić funkcjonowanie rynku wewnętrznego i jednocześnie  wysoki poziom bezpieczeństwa drogowego, poprzez całkowitą harmonizację wymagań technicznych dotyczących konstrukcji pojazdów. Jego zdaniem polskie i litewskie ograniczenia wykraczają poza to, co konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa drogowego.

- Dyrektywy nie określają wprawdzie pozycji miejsca kierowcy pojazdu, np. poprzez ustalenie, że powinno ono znajdować się zawsze po stronie przeciwnej do kierunku ruchu drogowego, nie oznacza to jednak, że element ten nie jest objęty zakresem zastosowania tych dyrektyw. Należy stwierdzić, że prawodawca Unii przyznał w tym względzie swobodę producentom pojazdów samochodowych, której nie mogą uchylić lub ograniczyć przepisy krajowe - tłumaczył Trybunał.

Podkreślił, że zakaz odmowy rejestracji sformułowany w dyrektywie 70/311 jest kategoryczny i ogólny, a pojęcie "układu kierowniczego" obejmuje również miejsce kierowcy, to znaczy umieszczenie kierownicy pojazdu, która stanowi integralną część układu kierowniczego.

Wprowadźcie dodatkowe lusterka

Odnosząc się do argumentów Polski i Litwy, że ograniczenia przewidziane przez krajowe przepisy są uzasadnione koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa drogowego, Trybunał stwierdził, że gdyby tak było, przepisy te nie przewidywałyby odstępstw polegających dopuszczeniu do ruchu pojazdów używanych przez osoby przebywające w Polsce i na Litwie czasowo, jako turyści.

W ocenie TSUE kraje o ruchu lewostronnym mogą zastosować inne rozwiązania, które w mniejszym stopniu naruszać będą swobodę przepływu towarów, a jednocześnie zmniejszą ryzyko, jakie może nieść ze sobą uczestniczenie w ruchu pojazdów, w których kierownica znajduje się z prawej strony. Trybunał wskazał, że można określić w przepisach wymogi techniczne zapewniające kierowcom  wystarczającą widoczność zarówno do tyłu, jak i do przodu np.: montaż dodatkowych lusterek zewnętrznych, dostosowanie instalacji świetlnej i wycieraczek.

Polska i Litwa powinny jak najszybciej zastosować się do wyroku, czyli zmienić swoje przepisy w zakresie zakwestionowanym przez Trybunał. W przeciwnym wypadku narażają się na kary finansowe.

Chodzi o samochody przystosowane do ruchu lewostronnego, który obowiązuje np. w Wielkiej Brytanii. Osoby, które chciałyby sprowadzić stamtąd samochód do Polski czy na Litwę, nie mogą go w tych krajach zarejestrować bez uprzedniego przełożenia kierownicy na lewą stronę. Taka przeróbka wiąże się ze sporym wydatkiem, który powoduje, że sprowadzenie auta z Wielkiej Brytanii do Polski jest nieopłacalne.

Producent decyduje, gdzie kierownica

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów