Obowiązek jazdy na "zimówkach" w polskich górach - są głosy za i przeciw

Stowarzyszenie Gmin Górskich wraz z ich mieszkańcami apeluje o wprowadzenie obowiązku jazdy w terenach wysokogórskich zimą na oponach zimowych. Powodów jest kilka.

Publikacja: 04.12.2023 14:35

Obowiązek jazdy na "zimówkach" w polskich górach - są głosy za i przeciw

Foto: mat. prasowe

Po pierwsze – samochody na letnich oponach zaskoczone zimą i  śniegiem nie są w stanie wyjechać pod górę, stoją lub osuwają się w dół,  przez co generują potężne korki (które i tak są), a czasem wręcz stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa. Po drugie – sypanie nawierzchni solą, piachem, żwirem, by ułatwić im podjazd, niszczy nawierzchnię drogi (w efekcie jej wymiana musi odbywać się częściej).

Kolejny obowiązek nie podoba się kierowcom. Dowód?

Czytaj więcej

Brak zimówek w Polsce cały czas bez mandatu

Andrzej Łukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowców ocenia, że wprowadzenie kodeksowego obowiązku używania opon zimowych w Prawie o ruchu drogowym jest bez sensu.

 – Wystarczyłby wprowadzić obowiązek używania w wyższych partiach gór łańcuchów na koła – twierdzi. I dodaje, że mamy dobrej jakości opony wielosezonowe. Wyposażenie ich w łańcuchy powinno pozwolić na bezpieczne przedostanie się w wyższe partie gór. Jego zdaniem nie ma mowy o używaniu opon letnich w takiej sytuacji.

- W okresie zimowym warunki są zmienne wszędzie w Polsce. Jednego dnia mamy śnieg w górach, innego na Mazurach, a kolejnego na północy. Nie ma możliwości prawnej wprowadzić ustawą obowiązku tylko w jednej części Polski – uważa.

Zdaniem Pawła Łukasika z PTK dziś funkcjonują w Polsce bardzo dobrej jakości opony uniwersalne. I nikt nie przekona ekspertów, że dobrej jakości opony uniwersalne- w połączeniu z łańcuchami -  są mniej bezpieczne niż różnej jakości (lepsze, gorsze, mniej zjeżdżone lub bardziej) - opony zimowe.

- Uważam, że obowiązek jazdy na oponach zimowych  w terenach wysokogórskich powinien zostać wprowadzony kodeksowo - mówi Antoni Byrdy, burmistrz Szczyrku.

- Nie da się jednoznacznie wyznaczyć bardzo konkretnie terenów wysokogórskich, które miałyby zostać objęte obowiązkiem - uważa. I dodaje, że o niebezpieczeństwie podjazdu decyduje często kąt nachylenia powierzchni drogi na niewielkiej przestrzeni ale zaraz za nim może pojawić się kolejny , krytyczny, fragment drogi. Jako prezes Stowarzyszenia Gmin Górskich apeluje o wprowadzenie obowiązku jazdy na oponach zimowych w terenach wysokogórskich. Posiadanie łańcuchów i korzystanie z nich przez kierowców uważa za zalecenie zdroworozsądkowe dla kierowców.

- Obowiązek ich używania w konkretnych okolicznościach pogody i w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami powinien być konsekwentnie przestrzegany – uważa.  

Po pierwsze – samochody na letnich oponach zaskoczone zimą i  śniegiem nie są w stanie wyjechać pod górę, stoją lub osuwają się w dół,  przez co generują potężne korki (które i tak są), a czasem wręcz stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa. Po drugie – sypanie nawierzchni solą, piachem, żwirem, by ułatwić im podjazd, niszczy nawierzchnię drogi (w efekcie jej wymiana musi odbywać się częściej).

Kolejny obowiązek nie podoba się kierowcom. Dowód?

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP